Debat

Inklusion - en spareøvelse?

Alle elever har ret til den rette undervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er næppe mange, der som udgangspunkt går ind for at ekskludere elever fra normalklssen - med mindre det er nødvendigt, enten for den enkelte elev eller for fællesskabet i klassen.

Jeg holder fast i grundsætningen: "Alle elever har ret til den rette undervisning". Det er i det lys, vi skal se mulighederne for at inkludere flest mulig elever.

Vores undervisningsminister har nedsat en ekspertgruppe, der skal se på, om inklusionen i folkeskolen fungerer! Fint.Vi skal i en kommende hovedstyrelse have meget fokus på dette arbejde. Inklusion er fortsat en udfordring i mange kommuner, på mange skoler, i mange klasser. Mange steder fungerer det, lad os lære af de steder. Men mange steder fungerer det ikke. Spørgsmålet er hvorfor?Mit bud er, at mange stedet er resurserne ikke fulgt med ud i den enkelte klasse. Mange steder er resurserne måske fulgt med ud på den enkelte skole, men anvendes til at lappe andre "sparehuller".Vi skal holde både den nuværende og den forrige minister fast på, at inklusion ikke var/er en spareøvelse. Altså må vi udvikle redskaber, så vi kan følge resurserne helt ud på skolen, helt ud til de inklusionsfremmende tiltag, der er nødvendige på den enkelte skole.Alle har grønne regnskaber. Vi bør lave et inklusionsregnskab. Et regnskab der viser, at inklusion ikke er en spareøvelse - eller som måske netop viser, at det er en spareøvelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget