Mission og vision var til debat på kongressen.

Debat: ’Kaos’ eller ’omfattende forandringer’

Hovedstyrelsens oplæg til en mission for det fremtidige arbejde i foreningen førte til en debat om professionsstrategien i den nye virkelighed, kaos og forandringer

Publiceret Senest opdateret

 Missionen, som hovedstyrelsenvil arbejde for:

Danmarks Lærerforening arbejder for, at medlemmerne kan udførearbejde af høj kvalitet til gavn for elever, borgere og samfund ogfor at medlemmerne har et godt arbejdsliv". 
Hertil hører fire visioner, som lyder: "Skolen for alle", "vilærer for livet", "lærernes professionalisme" og "en fagbevægelsemed stærkt samfundsengagement og frieforhandlingsmuligheder". 

Kongressen vedtog: Mission, vision og målsætninger.
"Medlemmerne i Danmarks Lærerforening står i en situation, der erpræget af omfattende forandringer. I denne situation, er detvigtigt, at vi i foreningen har en fælles retning for vores virkesamtidig med, at vi med fuld styrke fortsætter arbejdet med at løsede aktuelle udfordringer. Hovedstyrelsen har udarbejdet papiret"Mission, vision og målsætninger", som grundlag for dette.
Kongressen pålægger hovedstyrelsen at udarbejde en plan for atsikre, at diskussion om papirets målsætninger bliver levende i alleforeningens led. Papiret skal understøtte, at alle er i stand tilat påtage sig ansvaret for at træffe de rigtige strategiske valg idagligdagen".

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hovedstyrelsen fremlagde et papir, som beskriver mission og vision for foreningen i de kommende år. Næstformand Dorte Lange begrundede forslaget og forklarede, hvorfor det er nødvendigt at også at sætte det lange lys på: "Aldrig har medlemmerne stået i en mere kaotisk hverdag, end den der har mødt dem efter sommerferien", indledte hun. "Hvorfor har hovedstyrelsen så i denne situation lavet dette arbejde med mission, vision og målsætninger? Det er fordi, vi har vurderet, at det netop i sådan en situation er vigtigt, at vi holder os de langsigtede mål for øje og tager nogle beslutninger om, hvor vi vil ende - så det ikke er nu-og-her-situationen, der alene kommer til at afgøre vores valg", sagde hun. Men undervejs i debatten var der flere spørgsmålstegn til både analyse, proces og begreber. Og der kom et ændringsforslag til formuleringen af punktet.

DLF vil dokumentere den nye skolevirkelighed

Ikke kaos Rikke Gierahn Andersen, Århus lærerforening var helt enig med hovedstyrelsen i, at det er vigtigt at sætte det lange lys på for ikke at drukne i brandslukning undervejs. Men hun brød sig ikke om analysen: "Vi kommer til at italesætte hverdagen som kaos, og Dorte bruger også ord som "kaotiske forhold". Debatten i går viste, at virkeligheden er meget forskellig", sagde hun. Hun foreslog derfor at formuleringen om, at vi står i en "situation, som er præget af kaos" blev ændret til "situation, som er præget af omfattende forandringer". Det gav Dorte Lange tilslutning til, og det blev også senere vedtaget af kongressen.

Luftkasteller Vibeke Lynge, kreds 16, havde problemer med, at foreningen nu lægger sig i slipstrømmen på de store banker og McDonald's, som også har en mission og visioner. Hun mente, at man i stedet kunne bruge principprogrammet. Og så læste hun op af en artikel om mission og vision, som blandt andet konkluderede: "At have en mission uden handleplaner og målopfyldelse er luftkasteller". Hun efterlyste sammen med flere andre delegerede derfor konkrete handleplaner, som skulle føre til målene. Anders Bondo Christensen sagde, at han heller ikke brød sig så meget om ord som mission og vision - og understregede, at principprogrammet stadig gælder. Han forklarede, at missionen skulle være en slags 'overligger' , mens principprogrammet er mere detaljeret. Professions-ideal med fast arbejdstid Maria Fogh Jensen, Djurs Lærerforening efterlyste sammen med andre delegerede en debat om, hvor professionsstrategien kom ind i billedet i den nuværende situation for medlemmerne (se faktaboks for de fire visioner.red). Hun efterlyste en kobling mellem virkeligheden ude på skolerne og professionsstrategien: "Vi er nødt til at have nogle delmål. Vi skal koble det til nutiden. Vi skal finde ud af, hvordan man er professionel i dag. For ja, jeg er professionel, men hvordan", sagde hun. "Jeg er ikke sikker på, at jeg vil tilbage til mit grænseløse arbejde.  Hvorfor er det en modsætning mellem at have en fast arbejdstid og et professionsideal? Kan vi ikke have en drøftelse af det? Hvordan får jeg troen tilbage på, at jeg er professionel. For lige nu kører vi det gamle professionsideal ind i den virkelighed, hvor det eneste, der sker er at vi ikke lykkes", sagde hun fra talerstolen.

Ikke firkantet formel Morten Refskov, Ballerup Lærerforening forklarede, at i hans verdensbillede kan det at være lærer ikke sættes ind i en firkantet formel. Derfor har man hele tiden skulle være i stand til at begrænse sit arbejde. Det er ikke nødvendigt med fast arbejdstid for at undgå det grænseløse arbejde, sagde han.

Dorte Lange svarede på en del af debatten: "Jeg er meget tiltalt af, at når vi kommer hjem, laver vi nogle konkrete handleplaner. Men vi ved jo, at vi er i vidt forskellige situationer, og derfor må tage forskellige valg", sagde hun. Hun lovede også, at hovedstyrelsen vil udbrede debatten og tage de forskellige input med i det videre arbejde.

Vi kunne være ligeglade Anders Bondo Christensen gik ind i debatten om professionsstrategien:

"Lærernes professionalisme" (Se faktaboks) beskriver den lærer og skole, vi gerne vil have. Vi går for eksempel ikke ind for nationale test. For det imod den skole, vi gerne ville have, imod professionsstrategien. Noget andet er de rammer, lærerne arbejder under. Jeg kunne aldrig drømme om at bruge professionsstrategien til at afgøre, om vi har fast arbejdstid eller ej. Det hører under arbejdsvilkår", sagde han.

For Anders Bondo er professionsstrategien derimod i spil, når foreningen sender et brev til statsministeren om folkeskolereformen. "Vi kunne jo være ligeglade med om den reform lykkes. Vi kunne jo sige, at vi er en fagforening, som sørger for, at lærerne ikke arbejder mere end 37 timer om ugen og får så høj løn som muligt. Men det er ikke den vej, vi går. Vi går efter professionsstrategien. Jeg er helt med på, at vi hvis ser på 2013, så har vi ikke meget gavn af den strategi. Men ser vi på for eksempel på 2008, så var det professionsstrategien, som lå bag den aftale. Vi skal argumentere for, at vi vil have skolen til at lykkes, og at eleverne skal have en god undervisning. Det er meget bedre end at have medlidenhed med os selv, for at nu at sætte sagen lidt på spidsen", sluttede formanden. Kongressen stemte derefter for, at hovedstyrelsen skal gå arbejde videre med at få debatten om mission og vision skal blive "levende" i alle led i foreningen.(se faktaboks)