Debat: Giver flex eller tilstedeværelse den bedste forberedelse?

Hvor vil du helst forberede din undervisning? Knap 40 lærere deltog, da Folkeskolen på andendagen af Læringsfestival i Bella Centret havde inviteret til debat og tapas i ”Den røde stol”, hvor lærernes forberedelsestid var på menuen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På hver sin side af debatvært og chefredaktør på Folkeskolen, Hanne Birgitte Jørgensen, sad Jeanne Jacobsen, skoleleder på Tagensbo Skole i København Nordvest, og Simon Pihl Sørensen (S), viceborgmester i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Med en let summen i baggrunden fra den store konferencehal henvendte debatværten sig først til venstre og Simon Pihl Sørensen, "for du er jo nok den, der nyder størst opbakning her i forsamlingen, så nu vil jeg prøve at være kritisk over for dit synspunkt om, at lærerne kan forberede sig, når og hvor de vil". En bemærkning, de sammenstuvede lærere kvitterede for ved at trække på smilebåndene.

Simon Pihl Sørensen har siden i sommer offentligt skilt sig ud fra mængden af lokalpolitikere ved at føre en aggressiv tone mod lov 409 om lærernes arbejdstid, som kommunalpolitikernes interesseorganisation KL som bekendt har været bannerførere for.

Skal lærerne i en moderne tid ikke arbejde tættere sammen i team, og hvis svaret er ja, hvorfor synes du så ikke, at de skal forberede sig sammen på skolen? blev han spurgt af ordstyrer, chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen.

"Svaret er selvfølgelig ja til det første, men at lærerne er samlet et sted er ikke ensbetydende med, at de forbereder sig bedre. Der er masser af muligheder for at agere med hinanden på andre platforme som for eksempel skype", svarede Simon Pihl Sørensen.

Jeanne Jacobsen er uenig. På hendes skole er der gode fysiske rammer til forberedelse, og flere lærere på Tagensbo Skole har til folkeskolen.dk tidligere i positive vendinger omtalt fælles forberedelse på skolen.

Lærere: Vi regner med fuld tilstedeværelse

"Hvis vi skal nå alle eleverne - både svage og stærke  - så tror jeg, at lærerne skal forberede sig sammen og dermed inspirere hinanden indbyrdes til at opnå den bedste undervisning. Men det kræver selvfølgelig gode arbejdsbetingelser for lærerne", sagde hun og opfordrede de tilstedeværende til at klappe for den sidste bemærkning.

Gode fysiske arbejdsrammer er en vindersag og Jeanne Jacobsen fik sin klapsalve.

Smart videndeling

"Vi har en regering, som vil have folk til at arbejde mere. Derfor skal vi gøre tingene smartere, og videndeling mellem lærerne i samarbejde på skolerne er smartere", sagde Jeanne Jacobsen.

Lærer Lisbeth Apold fra Mølleholmskolen i Taastrup spurgte Jeanne Jacobsen, hvorfor lærerne absolut skal sidde på skolerne og lave al forberedelse, "når det ikke er alt, der giver mening at lave i team, for eksempel rettearbejde?".

Jeanne Jacobsen medgav, at det kan virke rigidt at kræve fuld tilstedeværelse. Hun beklagede, at det sidste år blev til en arbejdstidslov, når det nu kunne være blevet til en arbejdstidsaftale i stedet for.

"Men det var der to parter om. Nu endte det med en rigid lov, og derfor skal pendulet nu helt op, og så kan man senere arbejde den anden vej", sagde hun og erklærede sig undrende over for, at KL ikke til gengæld har drejet lidt på lønknappen.

Simon Pihl Sørensen forstår slet ikke tankegangen om, at lederne skal kræve forberedelse på skolerne.

En kæmpe industri

"Det er noget rigtig skidt at italesætte ledelse på en så rigid måde. Hvor tit er en skoleleder nede i klasserne for at se, hvad der reel foregår", spurgte han retorisk og fortsatte: "Vi gør lærerfaget til en kæmpe industri. Man bomber noget tilbage i tiden i stedet for at tænke i pædagogisk ledelse, hvor lederskabet består i koordinering. Krav om fuld tilstedeværelse er den stik modsatte retning af den retning, som samfundet generelt bevæger sig i, hvor arbejds- og fritid i højere grad smelter sammen", sagde han.

Isabel Mossing, skolebibliotekar på Skovbrynet Skole i Bagsværd fortsatte i sporet om en sammensmeltning af fritid og arbejde. Hun spurgte Simon Pihl Sørensen, hvordan hun kan vide sig sikker på at have helt fri i ferier, hvis arbejdstiden skal være fleksibel.

"Fleksibilitet går selvfølgelig begge veje", svarede han. "Men det er klart, at lærerne er i deres gode ret til at stille krav til forældrene, så de tænker sig om og ikke forventer, at lærerne konstant er på arbejde".