"Det handler ikke om at sænke ambitionerne, men bare at indse, at man må være realistisk her ovenpå en ferie", siger lærer Tue Møller Andersen.

Lærere: Sådan gør vi skolestarten behagelig for både eleverne og os

Elever og lærere skal nu for alvor i gang med et nyt skoleår. Folkeskolen har spurgt tre lærere, hvordan de bedst tackler nervøsitet, feriekuller og overvældelse. 

Publiceret

Tue Møller Andersen

Udskolingslærer på Lystrup skole i Aarhus i matematik, fysik og kulturfag.

Hav back-up plan klar

"Jeg har været lærer i 12 år, og det er første skoleferie, hvor jeg har koblet helt fra, og jeg glæder mig meget til at komme i gang igen. I starten kunne jeg godt blive meget stresset over følelsen af ikke at slå til. Det kan jeg stadig, men jeg er nået til en stille erkendelse af, at jeg kan ikke nå det hele". 

"Derfor sørger jeg også for at være forberedt, når planen knækker, når eleverne bare ikke opfører sig, som de skal, eller hvad det nu er. Så sørger jeg for at få taget kopier eller forberedt en aktivitet - nærmest ligesom vikarmappen - hvor jeg ved, at det her fungerer altid som en nødløsning". 

"Det handler ikke om at sænke ambitionerne, men bare at indse, at man må være realistisk her ovenpå en ferie. Vi er alle uddannede til at lave god undervisning, men det er sværere, der hvor det ikke fungerer". 

Tal med dine kolleger

"Jeg husker mine første år som om, at vi kørte meget i vores egne spor. Men jeg har virkelig indset nødvendigheden i at arbejde sammen på tværs". 

"Ofte har jeg forskellige hold kun i fysik, så jeg kun har dem få timer om ugen. Og der hjælper det virkelig at tage fat i en af de faste lære, så man ikke selv skal finde ud af, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer. Det råd gælder jo især nye lærere, eller dem, der overtager nye klasse i år. Spørg dine kolleger".  

Signe Kløve Dreyer

Underviser 6.-7. klasse på Islands Brygge Skole i København i dansk, h&d, idræt og historie. 

Lav grupper, navneskilte og faste pladser

"Jeg bruger tiden, inden eleverne kommer på at lave grupper og faste pladser til eleverne. Man kan også overveje navneskilte på pladserne, så eleverne ikke skal bruge energi på at finde ud af, hvor de skal sidde, især hvis der starter nye".

"Især i udskolingen kan det sociale fylde virkelig meget, så det der med meget hurtigt at sige til dem: 'I skal sidde her og arbejde i de her grupper', så har man allerede fjernet meget af den bekymring, de ellers ville bære rundt på sig". 

Start simpelt – men del de sjove planer

"Det er klart, der skal være plads til sjove projekter og længerevarende undersøgende ting. Men lige her i starten kan det altså også være en god idé at starte blidt ud, men nogle simple øvelser i grammatik. Så falder der ligesom ro på, og man kan sige: 'Det eneste, I skal i denne her lektion, det er at lave side to'".

"Så plejer jeg at nævne noget sjovt, vi skal; en mountainbiketur eller noget. Bare for give dem noget at glæde sig til, så de ikke får en følelse af at være færdig med alt det sjove på ferien. Og igen fortæller jeg i samme ombæring, at jeg nok skal sammensætte grupperne". 

Hold pauser og træk vejret

"Opstart efter ferien er altid overvældende. Jeg husker mig selv på at tage mange pauser, også fysisk lige gå ud af skolebygningen og trække noget frisk luft. Og træk vejret dybt".

Genbrug forløb - det er ikke snyd!

"Tænk over, hvor du kan hjælpe dig selv. Jeg genbruger gerne forløb og lektioner, som jeg har i én klasse om mandagen, og som kan gentages i en anden klasse om onsdagen. Man kan godt få en følelse af, at det er snyd, og så er det ikke lige så godt. Men det er det jo, typisk bliver det jo bedre af, at man kan øve sig og gentage det nogle gange".

Fredrik Holm Koch

Underviser 0.-4. klasse på Langagerskolen (specialskole) i Viby, Aarhus, i matematik og idræt

Drop alle forventninger den første uge

"Nu er jeg på en specialskole, hvor det ikke er alle eleverne, der holder ferie. Men mange har haft sommerferie og nogle helt andre rutiner med deres forældre. Derfor giver jeg dem meget plads, især i den første uge, til at de kan falde ved siden af".

"Jeg forventer ikke noget den første uges tid, for det kræver en masse mentalt for eleverne at komme på plads igen. De skal ind i de nye rutiner og vænne sig til hinanden. Så jeg forbereder mig på at give dem plads til at skeje ud og ikke blive irriteret". 

Det er okay, at det går galt

"Samme øvelse laver jeg også rettet mod mig selv. Jeg husker mig selv på, at jeg ikke skal blive alt for frustreret, når det går lidt langsommere end normalt. Det er okay, at man også selv lige har været på ferie og skal indstille sig mentalt". 

Tyvstart og få mere ro på

"Jeg glæder mig utroligt meget til at starte, jeg synes det har været en lang ferie. Men det er altid lidt spændende at være ude af loopet så længe, så jeg tog faktisk lige ind på skolen midt i ferien for at hilse på de andre, se computeren og få kodeordet til at virke, som jeg havde glemt i løbet af ferien". 

"Når man ikke har berørt det så længe, giver det en tryghed at skulle tilbage. Jeg fik printet og læst mails, og nu har jeg noget gåpåmod, fordi de ting er ordnet. Jeg ved, hvad jeg skal i gang med. Det kan jeg anbefale".