Debat

Ligestilling skal også have en stemme i den kommende hovedstyrelse

"Skolens virke skal være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati"

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mit hovedstyrelsesarbejde har i høj grad været fokuseret på arbejdet i overenskomstudvalget, hvor jeg har beskæftiget mig med løn og arbejdstid, kommunal økonomi samt generelle vilkår for medlemmers arbejde og liv. Her er masser af indlysende udfordringer, og jeg håber at bidrage til dette arbejde i en kommende hovedstyrelse.

Jeg har i perioden også brændt for ligestillingsarbejdet, som jeg har været med til at få sat på dagsordenen i DLF. Derfor repræsenterer jeg DLF i Familie- og ligestillingsudvalget i vores hovedorganisation FH, og jeg deltager i vores europæiske lærerorganisation ETUCE´s arbejde for ligestilling.

Vi har et helt særligt ansvar som lærere i forhold til at være opmærksomme på køn og ligestilling, så vi ikke uforvarende kommer til at reproducere de kønsstereotyper, som fastholder uhensigtsmæssige normer. Det handler om at sætte vores børn og unge fri til at vælge og forfølge deres drømme.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Derfor har vi udgivet pjecen 'Er du opmærksom på køn i skolen'?  samt været med til at udgive bogen 'Kønsbevidst pædagogik' af Lektor, ph.d., Tekla Canger, som medlemmer af Danmarks Lærerforening gratis kan hente som e- eller lydbog. Jeg har endvidere medvirket til at udarbejde ’Rapport om ligestilling i dagtilbud og uddannelse’ udgivet af Undervisningsministeriet.

Opnår jeg genvalg, vil jeg fortsætte dette arbejde i den kommende hovedstyrelse.

Se i øvrigt mit valggrundlag.