Debat

De unge på banen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For mange ugentlige lektioner.

Restskemaer.

Manglende indslusningsordninger.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Manglende personalepolitik.

Manglende ny løn til nylønnere.

(Udfyld selv!)

Med den fokusering, der i den senere tid har været på de unge læreres arbejdsvilkår, er der god grund til som ung lærer at interessere sig for fagforeningsarbejdet.

Og netop i denne tid skulle man måske interessere sig lidt ekstra. I mange kommuner er det i februar og marts måned, der er valg til tillidsposterne på de enkelte skoler.

Vi tror, det er en nødvendighed, at vi får flere unge lærere på banen. De kan være med til at sætte yderligere fokus på problemerne og være medvirkende til, at det ikke bare bliver ved snakken. Der må handling til. Det er vores fremtidige (og det er forhåbentlig mange år endnu!) arbejdsvilkår, det gælder. Vi må søge indflydelse, præge dagsordenen og forbedre lærernes løn- og arbejdsforhold, så vi er med til at stoppe den udvandring fra folkeskolen, som vi ser i øjeblikket blandt nystartede lærere.

Vi vil derfor gerne opfordre unge kolleger til i højere grad at interessere sig for det faglige arbejde og søge udfordringerne inden for organisationen.

Vi vil samtidig opfordre til, at de 'etablerede', fagpolitisk aktive danner netværk for at fremme rekrutteringen. Uddannelsen inden for DLF er naturligvis grundlæggende og vigtig, men det er også vigtigt med et forum, hvor man kan slibe argumenter af og udveksle erfaringer og ideer.

Vi tror, det er vigtigt for alle i foreningen, at den fremstår repræsentativ og afspejler alle generationer inden for lærerjobbet. Vi ønsker ikke fraktioner, men tæt samarbejde, så vi er godt forberedte på kommende generationsskifter og dermed sikrer kontinuiteten inden for vores fælles fagforening.

På UNG-AKA's vegne.

Tina Taarsted

Herlev Lærerforening

Steen Clausen

Gladsaxe Lærerforening