Fysik/kemi
0   6

Elever: Naturfagene er mere spændende end andre fag

"Hele klassen kan lide fysik/kemi. Fordi vi har Linea", siger Carina fra 8. klasse på Dronninglund Skole.

Hun fortæller, at tidligere havde de Sisse, og det var også godt.

Eleverne fortæller, at naturfagene er spændende - og ikke som andre fag.

"I de andre fag skal vi bare høre efter, her laver vi forsøg og lærer nye ting. Vi udforsker alt muligt, som vi ikke ved noget om", forklarer Laura og Lasse.

Eleverne kommer fra flere skoler og her til Dronninglund Skole i 7. klasse. De tre elever fortæller, at det ikke er muligt at sammenligne biologi, geografi og fysik/kemi med natur/teknologi, som de havde på de yngre klassetrin. For dem hænger fagene ikke naturligt sammen med det, de lærte i natur/teknologi. Dér samlede de blade og fangede nogle smådyr, og det hang i hvert fald ikke sammen med faget fysik/kemi, mener de tre elever.

Artiklen fortsætter under banneret

Nu ser vi en sammenhæng

Det kan godt være, at det periodiske system er kedeligt, men det bliver spændende, når man forstår mere og skal bruge sin viden om grundstofferne.

"Det periodiske system skal bruges til rigtig meget", mener Lasse.

"Lærerne er gode til at koble emnerne sammen, sådan at vi kan se, der er en sammenhæng. Det kunne jeg ikke se tidligere", siger Laura.

De tre elever fremhæver, at alder altså betyder noget, når det gælder lærere. For de yngre lærere er ofte bedre til it og så har de en større forståelse for, at eleverne ikke altid gider kun at lytte hele tiden.

"Hvis vi laver en fejl i et forsøg, så prøver vi bare igen. Og det er rart, at der er struktur på, når vi laver forsøg. At det ikke er så rodet, for så er det lettere at forstå", siger de to piger.

De fortæller, at de altid får et kompendium med forsøg til hvert emne, og at lærerne forklarer ved tavlen, inden de går i gang med forsøgene. I papirerne står også, hvilke materialer de skal bruge.

"Vi er altid delt i grupper, hvor der er en tovholder, en notar og to, der udfører selve forsøget. Rollerne går på skift, men vi har altid den opdeling, så vi ved, hvad vi skal gøre, hvem der beskriver forsøget og processen", siger Laura.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.352 andre er allerede tilmeldt