Debat

Lektier uddyber kløften

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 10 skriver Søren Hansen om sin reaktion på Jakob Langes mening om 'lektier'. Jeg skal skynde mig at erklære mig enig med både Hansen og Lange, som begge er et par erfarne herrer i denne sammenhæng.

Da jeg som ung lærer fik jobbet som klasselærer for en 6.a (de frasorterede - ikke boglige) fra et socialt tungt kvarter, lærte jeg lektielæsningens forbandelse at kende - men et efterfølgende skoleforløb som skoleinspektør, privatskoleleder og forvaltningschef lærte mig også, at det var en håbløs kamp at standse denne forfærdelige ulighed, der gjorde hjem uden overskud til syndebukke og deres børn 'skoletrætte' af daglig dårlig samvittighed og nederlag. Lektielæsningen uddyber og cementerer kløften mellem de få veltilpassede og de socialt mindre heldige børn!

At blive underholdt på lærerværelset og til forældremøder af pæne, ofte dygtige lærere, der forarget og korreksende fortæller, at der altså kun er fem børn i klassen, der laver deres lektier hver dag - det er dog for galt! - eller også er der mange, rigtig mange, der lever i deres egen lille, lukkede skoleverden og slet ikke kan få øje på virkeligheden. Tak til de lærere, der ser den, og tak til Jakob Lange, hvis han kan stoppe pænhedens tyranni og flytte hele børnenes skoledag til læreren.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hans Erik Stilling

Askeby