Debat

Skolestart - en status fra gulvet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At ændre skolestarten er ingen dårlig ide, men at gøre det som i Rødovre er uigennemtænkt. Forsøget med skolestarten blev trukket ned over os.

Det første år er gået med alt for mange møder, hvor indholdet ofte var så teoretisk og fjernt, at det i praksis var uanvendeligt i børnehaveklassen.

Voksne med forskellige uddannelsesbaggrunde og arbejdskulturer skulle samarbejde, det har krævet kræfter, som måske havde været bedre anvendt med børnene.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ved de mange møder deltog tre dygtige konsulenter, der ved, hvad de taler om, men ofte er vi gået fra møderne med tvivl om, hvorvidt vi talte om det samme. Utroligt! - alle har jo brugt den samme 'bibel' - kommunens lille røde om skolestart.

Rødovre Kommune har brugt mange penge på forsøget blandt andet til en weekend på Lalandia for alle voksne deltagere, eftermiddagskurser med kendte foredragsholdere og lørdagskurser med fortæring. Enkelte har desuden deltaget i en udbytterig tur til tre skoler i Jylland med overnatning. Ofte blev vi præsenteret for et billede af fem svaner og fik forklaret symbolikken, men jeg synes, at de fem svaner for forvildede rundt over Rødovre og blev mere og mere forpjuskede.

I mit stille sind har jeg haft det håb, at svanerne fik en værdig død.

Efter forsøgets første år, hvor vi alle på skift har været rasende, kede af det, skældt ud på alt og alle, trøstet hinanden og heppet på hinanden, har vi evalueret året.

Evalueringen viste blandt andet, at det har været svært at mødes i vores team, at kursernes indhold var uvedkommende, og at kommunens planlægning ganske simpelt var dårlig.

På baggrund af evalueringen udarbejdede skolens ledelse en projektbeskrivelse. Beskrivelsen kom tilbage til skolen fra forvaltningen med besked om, at den var for upræcis.

Vi startede derfor på en frisk med møder om målsætning, handleplaner, dataindsamling, evaluering og så videre. Alle knoklede - hvornår kunne vi mødes? Det er næsten umuligt. Der er ikke afsat tilstrækkelig tid - ej heller til skolefritidsordningen.

Vi følte os meget presset sidste år. Vi var på mange kurser af varieret kvalitet. Teamene fik ikke den nødvendige tid. Vi var hele tiden bagud - følte vi løb efter en vogn - og vi er stadig bagud. Arbejdsforholdene er stadig belastende. Vi er en til fire voksne hos børnene ad gangen. Børnene har i løbet af en skoledag mellem tre og fem voksne. To voksne mere er blevet 'hægtet' på i år, men uden tid til projektmøderne.

På forældrenes opfordring holdes forældremøde den 11. januar 2000. De ønsker flere informationer om forsøget.

Politikere og forvaltning i Rødovre opfatter forsøget som vellykket - få forældre har klaget!

Den 17. januar arrangerer kommunen den såkaldte 'Topkonference' med workshopper om ændret skolestart.

Men på trods af det store arbejdspres og de mange problemer er arbejdet med børnene stadig en stor udfordring og en daglig glæde.

Grethe Birk Pedersen

børnehaveklasseleder

Tinderhøj Skole, Rødovre