Skolerne mangler systematik i materialevalget

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fuglereder og muggent rugbrød kan være glimrende som materialer i undervisningen, og den slags kan læreren trække ind efter behov. Men når der skal købes nyt dansksystem, er der brug for en kvalificeret diskussion. Her mangler skolerne systematik og et fælles fagsprog.

»På Folkeskolen har vi tidligere forsøgt at skrive artikler om, hvordan skolerne vælger læremidler. Vi brugte lang tid på at søge efter tjeklister og kvalitetskriterier. Men vi har ingen systematisk tilgang fundet, og der foregår så at sige ingen dansk forskning om læremidlers betydning«, fortæller tidligere chefredaktør Thorkild Thejsen.

Han mener derfor, at Læremiddeltjek afhjælper et behov på skolerne og i læreruddannelsen. Det er også tanken, at konsulenterne på centre for undervisningsmidler skal kunne bruge modellen, og CFU'erne hilser initiativet velkommen.

»Der er brug for, at der bliver udviklet metoder og systematik til læremiddelvurdering på skolerne. Der har været en opfattelse af, at det udelukkende er lærerens brug af materialerne, der betyder noget. Derfor er det spændende, hvis vi kan få klarlagt, i hvilke situationer læremidlet spiller en væsentlig rolle«, siger formand for CFU'ernes forening Lennart Svensson.

pai@dlf.org

Læs mere