Folketingsvalg 2019
0   12

Socialdemokratiets velfærdsvalg-udspil skuffer Lærerforeningen

Måske er skolen ikke god nok til de børn, der har svært ved at navigere i projektstyring og teori - og så skal de nationale test gentænkes, skriver Socialdemokratiet i et nyt velfærdsudspil. Men udspillet forholder sig ikke til folkeskolens reelle udfordringer, mener Lærerforeningen.

"Vi er (...) nødt til at spørge os selv, om skolen er god nok til de børn, der har svært ved at navigere i projektstyring og teori. Lige nu taber vi nogle børn, fordi de bliver så skoletrætte, at de aldrig tager en uddannelse. De vil gerne lære og tage en uddannelse, hvis de får lov til at gøre det på deres egne præmisser. Det skal vi give plads til. Mange af de skoletrætte elever ville garanteret være helt vilde med at arbejde som smed, snedker eller industrioperatør. Men mange af dem ved ikke, hvilke muligheder de i virkeligheden har, og derfor ender de med slet ikke at vælge noget".

Artiklen fortsætter under banneret

Det er stort set, hvad der står specifikt om folkeskolen i det velfærdsudspil, Socialdemokratiet i dag har lagt på bordet i valgkampen. Desuden skal forældre selv kunne beslutte, om deres barn skal vente et år med at starte i børnehaveklasse, og de nationale test skal gentænkes. Og så er folkeskolen også en del af den såkaldte selvstyrereform, som partiet vil gennemføre i hele den offentlige sektor som et opgør med New Public Management, der skal give de ansatte mere frihed og mere arbejdsro.

Bondo: Brug for holdbare løsninger

Men i Lærerforeningen er formand Anders Bondo Christensen skuffet over udspillet:

"Stadig flere forældre og lærere vælger folkeskolen fra. Skal vi have vendt den udvikling, er det helt nødvendigt, at en kommende regering vil indgå i et reelt samarbejde om at løse skolens udfordringer. Det kan jeg desværre ikke læse ud af velfærdsudspillet fra Socialdemokratiet", siger Anders Bondo.

Siden 2009 er 16 procent af folkeskolelærerstillingerne nedlagt, og antallet af elever er kun faldet med syv procent. Elevernes skoledag er blevet længere, og skolerne er blevet pålagt at inkludere mange flere elever med særlige behov. 

"Når man reducerer antallet af lærere med mere end dobbelt så meget, som kan begrundes i et faldende elevtal, og ydermere samtidig beslutter, at eleverne skal gå 36 procent mere i skole, så skaber man nogle udfordringer, som skolen ikke bare selv kan løse. Vi har behov for et tæt samarbejde om at finde holdbare løsninger", siger Anders Bondo Christensen og savner også opbakning til KL's og DLF's samarbejde om en Ny start.  

Anders Bondo kvitterer for, at Socialdemokraterne nu er klar til at sætte de nationale test på pause, ind til man har fundet en version, der fungerer:

"Selvfølgelig skal vi stoppe de nationale test. Det tror jeg faktisk, at et overvældende flertal er enige om, efter flere eksperter har dokumenteret, at de er misvisende. Så det glæder vi os selvfølgelig over. Hvis vi skal teste elever i folkeskolen, så skal vi anvende nogle tests, der rent faktisk kan bruges af lærerne".



Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

MORGENNYHEDSBREV

Hver morgen kan du blive klædt på til skoledagen af folkeskolen.dk's nyhedsbrev - Tilmeld dig og sammensæt selv dit morgennyhedsbrev:

Sammensæt nyhedsbrev