Debat

Danske Skoleelevers formand var privatskoleelev

Halvdelen af Danske Skoleelevers hovedbestyrelse var privatskoleelever. Der skal nogle kort på bordet - vi skal gøre op med den politiske kultur hvor folk kan få uforhindret taletid på områder, de i realiteten ikke har noget kendskab til.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg føler at mine indvolde er korrupte. Flere personer i min omgangskreds har allerede givet mig tanken om at vi alle er robot-styrede af nogen i det ydre rum, og vores valg er taget på forhånd - uden vi selv ved det. Og jeg er begyndt at tro på det. Ikke at min krop nødvendigvis er styret af nogen fra det ydre rum - mere tanken om at alle mine holdninger i realiteten har været radikaliserede og uselvstændige holdninger, der har talt statens sag. 

Måske fordi jeg selv har været offer for den statsautoriserede korruption. I min tid i Danske Skoleelever var korruption i hvert fald daglig kost - og indoktrenering oveni. Tanken om elevdemokrati i folkeskolerne er jo god. Medbestemmelse, demokrati og ledelsesindflydelse. Ja tak - eller? 

Når Danske Skoleelever bliver kendte for at være folkeskoleelevernes stemme, er det løgn - det er så meget løgn, at den almene dansker ikke engang kan regne løgnen ud. Sarah Gruszow Bærentzen der er formand for ''elev''-organisationen har været elev på Ådalens Privatskole fra 2008 - 2017, og udtaler sig dagligt på folkeskoleelevernes vegne. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

I min tid i Danske Skoleelever var hovedbestyrelsen bestående af 9/18 privatskoleelever, der på daglig basis skulle udgive sig for at tale på landets skoleelevers vegne. Når du læser det her vil jeg vove at påstå at du ikke engang kan overveje at tro mig - for jo, du har helt ret - det er så langt ude. 

En undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter viste i 2016 at 83% af de danske folkeskoleelever syntes, at skoledagene var for lange - for under en uge siden kom TV2 frem med tal der viser, at elevernes faglige udbytte ikke stiger på trods af de indførte lange skoledage. Alligevel snakker Danske Skoleelever for de lange skoledage, og vover ikke at bevæge sig ud på det vand, hvor Undervisningsministeriet ikke holder penge-hånden under organisationen - for så forsvinder samarbejdet jo mellem organisationen og staten. 

Tal fra Altinget viser faktisk også en økonomisk stigning i organisationen fra 2012-2016 på hele 8.2 millioner kroner. Lige fra starten af talen om skolereformens indførelse, til der, hvor der i det nye regeringsgrundlag i 2016 skulle være ''ro omkring folkeskolen''.

Min pointe er bare at der bliver gjort så meget for at det skal ligne at skoleeleverme synes godt om de lange skoledage. Sandheden er bare at mange af de børn der er i folkeskolen har en skarp tillid til at staten formidler deres holdninger ordentligt - og disse elever har ikke engang selv en stemme i debatten, fordi de selvfølgelig stoler på deres eget lands ledelse. 

There's something rotten in Denmark