DLF: Mange positive ideer

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Anders Bondo udtaler i en pressemeddelelse om rejseholdets rapport generelt: »Det er på ingen måde en facitliste for skolen, som regeringens rejsehold kommer med, men deres anbefalinger rummer mange positive ideer«.

Om efteruddannelse af lærerne: »Først og fremmest er det positivt, at rejseholdet har fokus på, at lærernes kvalifikationer er afgørende for en god undervisning. Det gælder både mulighederne for at give lærerne efteruddannelse og tankerne om en forskningsbaseret læreruddannelse«, siger Anders Bondo Christensen.

Om forskningsbaseret læreruddannelse: »Vi mener, man bør starte forsøg med en femårig læreruddannelse allerede i 2011, så lærerne i højere grad kan inddrage forskning i deres undervisning. Samtidig kan man styrke lærernes viden om specialpædagogik og dansk som andetsprog«, tilføjer han.

Pædagogisk ledelse: »Det er også positivt med fokus på en målrettet pædagogisk ledelse, at man vil udvikle mulighederne for at bruge undervisningsvejledere, og at man har fokus på effektiv støtte til elever med vanskeligheder«.

Offentliggørelse af test: »Anbefalingerne bærer præg af, at de er udarbejdet under stort tidspres, og det har jeg stor forståelse for. Rejseholdet understreger, at man bør basere sig på forskning frem for holdninger, men en række af deres forslag er faktisk holdningsprægede og i modstrid med, hvad forskningen siger. Det gælder offentliggørelse af testresultater, resultatløn til skoleledere og opløsning af klassefællesskabet gennem ubegrænset holddeling og linier«.

Ikke læreruddannet personale: »Endvidere er flere af anbefalingerne indbyrdes modstridende. Man understreger på den ene side, at lærernes didaktiske kompetencer er altafgørende. Samtidig vil man lukke op for, at en del af undervisningen skal varetages af personer uden en læreruddannelse. Man ønsker øget rummelighed, mere efteruddannelse og mere dokumentation - og samtidig signalerer man, at der kan reduceres i den tid, lærerne bruger på at forberede god undervisning. Det hænger ikke sammen«.

mbt@dlf.org og jvo@dlf.org