Især børn med diagnoser og børn fra socialt udsatte familier har et højt skolefravær

Når skoler dag efter dag må notere de samme elever som fraværende, skyldes det for nogle kroniske og længerevarende sygdomme, men det er især børn med diagnoser og børn fra socialt udsatte familier, som ikke kommer i skole, fortæller skoleledere i en rundspørge lavet af DR Nyheder. Ud af de 310, som har svaret, oplyser 150 skoleledere, at en eller flere af deres elever ikke har deltaget i undervisningen i tre sammenhængende måneder eller mere. Undersøgelsen er ikke repræsentativ, men den giver et indblik i skolernes oplevelser med langvarigt fravær, skriver dr.dk. Konsekvenserne kan være alvorlige og langvarige. ”Børn med meget fravær er i større risiko for ikke at få en ungdomsuddannelse efterfølgende. Og på længere sigt klarer de sig dårligere på arbejdsmarkedet og kan få et vanskeligt voksenliv”, siger Mikael Thastum, professor og leder af Center for Psykologisk Behandling til Børn og Unge ved Aarhus Universitet. Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har sat sit ministerium til at undersøge problemet med børn med højt skolefravær og vil afvente resultaterne, før hun vil give sit bud på en løsning.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 

Ministeriet undersøger, hvor mange der ikke går i skole 

 

Stadigt flere elever har højt fravær 

Psykologhjælp og terapi på vej til elever med tårnhøjt fravær

Juraen halter omkring inkluderede elever med skolevægring

Rigtig mange elever med autisme er kede af at gå i skole

 

dr.dk: Elever med angst og tung social arv udebliver fra skole