Nyt forskningsprojekt tilbyder psykologhjælp og kognitiv adfærdsterapi til elever, der har tårnhøjt fravær.

Psykologhjælp og terapi på vej til elever med tårnhøjt fravær

Det skal være slut med at være fraværende fra skolen i månedsvis. I et nyt forskningsprojekt kan eleverne i Aarhus få psykologisk hjælp gennem kognitiv adfærdsterapi. Hverken rådmand eller professor mener, at det er et voldsomt skridt at tage.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aarhusianske elever, der har et alarmerende højt fravær, får nu et ekstraordinært tilbud.

Nu vil Aarhus Universitet og Aarhus Kommune nemlig stille psykologer til rådighed for de elever, der har et meget højt antal fraværsdage. I projektet Back2School vil klinikere og psykologer igennem ti sessioner med kognitiv adfærdsterapi forsøge at løse de bagvedliggende problemer, der fører til alt for højt fravær i folkeskolen.

Over de næste to år vil 160 elever blive udvalgt til at være med i projektet. Halvdelen af dem deltager i Back2School, mens den anden halvdel tilbydes et af Aarhus Kommunes eksisterende initiativer for at modvirke fravær, eksempelvis SMS-ordninger eller en belønning for at deltage i undervisningen.

Skoler i Aarhus bruger sms mod fravær

Ifølge projektleder og professor ved Aarhus Universitet, Mikael Thastum, spiller både skolerne og især lærerne en stor rolle i at få vendt fraværskurven:

"Med projektet udstyrer vi barnet, forældrene og skolen med redskaber som gør, at man får skovlen under de problemer, der har medført fraværet. Og vi klæder lærerne på til, hvordan de kan nå børnene på en enkel måde", siger Mikael Thastum.

Han giver et eksempel:

"Det kan være en stille pige som føler sig forkert og udenfor. Så laver vi i samarbejde med lærerne en plan for, hvordan lærerne kan hjælpe hende med at føle sig bedre tilpas, komme med i det sociale liv og derigennem få mere lyst til at gå i skole".

Ifølge Mikael Thastum kan der være rigtig mange forskellige grunde til, at børn bliver væk fra skolen i helt op til tre måneder.

"Det kan være barnet trives dårligt med kammeraterne i skolen, bliver mobbet, er bange for at være udenfor fællesskabet, for at række hånden op, bange for at blive grint af. Måske har barnet svært ved at komme hjemmefra, fordi det ikke vil væk fra mor og far, eller der kan være problemer i familien og mange skænderier", siger han.

Pilotprojekt firdoblede tilstedeværelsen

Back2School tilbyder både barnet, forældrene og lærerne et forløb, der strækker sig over tre måneder. Her deltager barnet og forældrene i ti sessioner, hvor psykologerne arbejder med at løse de problemer, der er enten i hjemmet eller i klasselokalet som gør, at barnet ikke møder op i skolen. Samtidig mødes psykologerne tre gange med lærerne for at tale om, hvad de kan gøre for, at barnet får en god oplevelse i skolen. På den måde arbejder Back2School med de tanker, der ligger til grund for fraværet. Det kan blandt andet være en urealistisk frygt for at møde op på skolen:

"Det kan være børn, der er triste eller deprimerede, og som tror, at ingen kan lide ham eller hende. Derfor føler de sig udenfor og fortrækker sig rigtig meget. Det er typisk en overdreven og urealistisk forestilling".

Det sidste halve år har 22 elever deltaget i et pilotprojekt forud for forskningsprojektet. Det er blandt andet børn, der i perioder på op til tre måneder næsten ikke har været i skole. Hos en del af de elever har projektet haft en ganske positiv virkning:

"Ti af børnene har haft en markant øget tilstedeværelse. Fra i gennemsnit at være til stede cirka 20 procent af tiden til nu at være i skole 80 procent af tiden. Det er en meget markant fremgang", fortæller Mikael Thastum og fortsætter: "De øvrige børn har ikke rykket sig ret meget endnu, men det kan skyldes, at vi med sessionerne sætter gang i en proces, der tager lang tid".

Tidlig trivsels-indsats i skolen virker bedst

Rådmand vil gå langt for at bekæmpe fraværet

Det er psykologer fra kommunens Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) og klinikere fra Psykologisk Institut på Aarhus Universitet der skal hjælpe de unge med at mindske deres fravær. Og selvom det for nogen kan virke meget voldsomt at tilbyde børnene terapi og psykologhjælp, så mener Mikael Thastum at det er det, der skal til:

"Det er børn med meget massive fraværsproblemer. De har prøvet alt mellem himmel og jord, men det har ikke hjulpet. Det er ikke nok at sende en sms eller tage nogle få samtaler, for det har de prøvet. Der skal en mere seriøst, langvarig og fokuseret indsats til".

På rådhuset Børne- og Ungerådmand i Aarhus Bÿnyamin Simsek (V) villig til at gå meget langt for at komme fraværet til livs. Han mener ikke, at den psykologiske behandling med kognitiv adfærdsterapi er et voldsomt skridt at tage:

"Hvis det er det der skal til, så er det det, vi må gøre. Problemer er, at vi ved at der er børn, der ikke kommer i skole og er i kontakt med vores dygtige lærere og pædagoger. Og så lærer de ikke noget. Det skal vi have løst. Vi har forskellige indsatser, men det er et vedvarende problem med elever, der er fraværende i meget lang tid. I den tid de ikke går i skole, der lærer de jo ikke noget. Derfor skal vi understøtte og hjælpe familien og skolen".

Forskningsprojektet er det første af sin art i Danmark og løber over de næste to år. Back2School er målrettet de elever, der har et såkaldt "opmærksomhedskrævende fravær". Det drejer sig om elever, der har et fravær på over 10 procent de sidste tre måneder. Mikael Thastum fortæller dog, at de fleste deltagere i projektet vil være elever med over 50 procent fravær i de seneste tre måneder. Projektet støttes af Innovationsfonden, der giver 10,4 millioner kroner til initiativet, der i alt koster 15,3 millioner.