Prøven i idræt må ikke hindre elever med funktionsnedsættelse i at fortsætte på en ungdomsuddannelse, mener Annette Lind (S).

S: Prøven i idræt må ikke hindre elever med funktionsnedsættelse i at tage en uddannelse

Det volder elever med funktionsnedsættelser problemer, at de skal gå til prøve i idræt for at kunne fortsætte på en ungdomsuddannelse. Det siger flere handicaporganisationer til Annette Lind (S), som har bedt ministeren om en redegørelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den socialdemokratiske undervisningsordfører spørger undervisningsminister Merete Riisager (LA), hvordan hun vil sikre, at elever med funktionsnedsættelse modtager idrætsundervisning på lige fod med alle andre elever, og hvordan de får adgang til ungdomsuddannelser, selv om de ikke kan tage prøven i udtræksfaget idræt.

"Vi har bestemt, at elever skal gå til prøve i idræt for at kunne komme på en ungdomsuddannelse, men flere handicaporganisationer siger til mig, at nogle af deres brugere ikke kan gå op til prøven. Jeg er bekymret for, at vi med reglen hindrer nogle i at tage en uddannelse", siger Annette Lind.

Forligskredsen må diskutere om reglerne skal tilpasses

Ærindet med spørgsmålene er ikke at udelukke nogen fra at gå til prøve i idræt, understreger Annette Lind.

"Vi skal tværtimod hjælpe eleverne, så de kan klare prøven, for vi må ikke stoppe dem ved porten ud af folkeskolen. Handicaporganisationerne fortæller mig, at nogle elever bliver udelukket fra idrætsundervisningen, og derfor spørger jeg søgende ind til det hos ministeren, og på baggrund af hendes svar kan vi diskutere i forligskredsen, om der er et problem, og om vi så skal tilpasse reglerne omkring prøven", siger hun.

Prøven i idræt skal afspejle elevens udbytte af undervisningen, hvor de skal udvikle kropslige, idrætslige, sociale og personlige kompetencer. De skal desuden opnå kendskab til alsidig idrætskultur og udvikle lyst til bevægelse, og faget skal give dem erfaring og indsigt i idrættens betydning for sundhed og trivsel og i samspillet mellem samfund og idrætskultur.

Eleven kan måske sætte aktiviteten i gang

Til prøven, som er praktisk og mundtlig, går eleverne op i grupper.

"Elever med en funktionsnedsættelse kan sagtens gå op til den teoretiske del, og hvis eleven ikke kan kaste ligesom de andre i gruppen, kan han måske sætte aktiviteten i gang", siger Annette Lind.

Hun har desuden spurgt Merete Riisager, hvordan det kan sikres, at elever med funktionsnedsættelse får en reel mulighed for 45 minutters bevægelse i skolen om dagen.