Anmeldelse

Inkluderende praksis med LST

Hvis der er hold i påstanden om, at nogle lærere tilsyneladende tænker, at en rigtig læser ikke læser med brug af teknologi, så opfylder materialet virkelig en mission.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hovedformålet med at inddrage ”Inkluderende praksis med LST” i sin undervisning er at give ordblinde elever de allerbedste muligheder for at kunne deltage i almenundervisningen og få de samme muligheder.

Fakta:

Titel: Inkluderende praksis med LST

Pris: 1.875

Forlag: Gyldendal

LST er en forkortelse for læse- og skriveteknologier, og materialet er blevet til på baggrund af Helle Bundgaard Svendsens ph.d.-afhandling.

Titlen indikerer, at det er materialets hensigt, at forskellige læse- og skriveteknologier kan være med til at fremme og understøtte inklusion og differentiering i skolens almenundervisning. LST kan understøtte ordblinde elevers læringsudbytte, når de læser og skriver i de forskellige fag. LST bør kunne både støtte og styrke ordblinde elevers skriftsproglige kompetencer og udvikle deres læring i forhold til viden i og om de enkelte fag.

Materialet på portalen består blandt andet af nogle små, korte film med to i folkeskolesammenhæng ”ældre” studerende, der hver for sig forklarer, hvordan og på hvilken måde de er blevet støttet i deres brug af teknologi til at fremme læsningen. Det er beretninger, der skal tjene det formål at give ordblinde elever i en lidt udsat position mulighed for at se nogle rollemodeller, der trods alt har klaret sig godt.

Foruden de små film på Gyldendals danskportal 7.-10. klasse kan læreren også finde artikler, gode råd og andre interessante tekster, der alt i alt kan underbygge og understøtte en inkluderende praksis i skolen for elever med skriftsprogsvanskeligheder.

Det har været lidt interessant og ikke mindst overraskende at se, at materialet også forsøger at gøre op med en åbenbart sejlivet myte om, at det er ”lidt snyd” at inddrage al mulig teknologi for at komme til at læse og forstå teksterne bedre.