Anmeldelse Ordblind/læsesvag
0   16

Inkluderende praksis med LST

Hvis der er hold i påstanden om, at nogle lærere tilsyneladende tænker, at en rigtig læser ikke læser med brug af teknologi, så opfylder materialet virkelig en mission.

Fakta


Titel
Inkluderende praksis med LST

Pris
1.875

Forlag
Gyldendal

Hovedformålet med at inddrage ”Inkluderende praksis med LST” i sin undervisning er at give ordblinde elever de allerbedste muligheder for at kunne deltage i almenundervisningen og få de samme muligheder.

LST er en forkortelse for læse- og skriveteknologier, og materialet er blevet til på baggrund af Helle Bundgaard Svendsens ph.d.-afhandling.

Artiklen fortsætter under banneret

Titlen indikerer, at det er materialets hensigt, at forskellige læse- og skriveteknologier kan være med til at fremme og understøtte inklusion og differentiering i skolens almenundervisning. LST kan understøtte ordblinde elevers læringsudbytte, når de læser og skriver i de forskellige fag. LST bør kunne både støtte og styrke ordblinde elevers skriftsproglige kompetencer og udvikle deres læring i forhold til viden i og om de enkelte fag.

Materialet på portalen består blandt andet af nogle små, korte film med to i folkeskolesammenhæng ”ældre” studerende, der hver for sig forklarer, hvordan og på hvilken måde de er blevet støttet i deres brug af teknologi til at fremme læsningen. Det er beretninger, der skal tjene det formål at give ordblinde elever i en lidt udsat position mulighed for at se nogle rollemodeller, der trods alt har klaret sig godt.

Foruden de små film på Gyldendals danskportal 7.-10. klasse kan læreren også finde artikler, gode råd og andre interessante tekster, der alt i alt kan underbygge og understøtte en inkluderende praksis i skolen for elever med skriftsprogsvanskeligheder.

Det har været lidt interessant og ikke mindst overraskende at se, at materialet også forsøger at gøre op med en åbenbart sejlivet myte om, at det er ”lidt snyd” at inddrage al mulig teknologi for at komme til at læse og forstå teksterne bedre.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
8.956 andre er allerede tilmeldt