Uskolet

Lærer, test dig selv - hvilken juletype er du?

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

1. Hvornår gik du i gang med 
forberedelserne? 


A. Bare gået og hygget mig med det i løbet af december.

B. Mangler kun pakker til dem fra Herning, en sjov mandelgave og en ekstra flæskesteg. Og kulør til sovsen. Og en gæsteseng. Og et juletræ.

C. Der lå en plan klar på fællesdrevet i august med synlige mål for en sammenhængende juleaften med varieret og anvendelsesorienteret underholdning.

2. Hvordan finder du den rette julestemning?

A. Åh, bare sidde i godt selskab med juleklip, masser af knas, levende lys og nogle af Martin Brygmanns skønne kalendersange.

B. Nisselandskab. Lidt mærkeligt, lidt sjovt, ret nemt.

C. Bordene i hestesko. Hvis der ikke er plads, må overvejes lokaleflytning. Især hvis der stadig er problemer med projektor.

3. Hvordan pakker du dine gaver ind?

A. Smukt håndlavet gavepapir med engle og en lille personlig hilsen.

B. Stanniol, fem minutter før de skal åbnes.

C. Solidt bogbind på alle sammen, det har jeg sagt til jer.

4. Hvad siger du, når I har sat jer til bords?

A. Jamen så … værsgo! Nu håber jeg, det smager.

B. Ja, gik ikke helt med sovsen, men der er jo så meget andet.

C. Hvem vil være referent?

5. Gæsterne?

A. De nærmeste.

B. De eneste.

C. Unikke forudsætninger: Omkring 80 procent har koncentrationsbesvær, flere er særligt sensitive. Fætter Andreas' nye kæreste vist vegetar. Og nøddeallergiker. Morfar ifølge ham selv særligt begavet, alle ungerne uden for rækkevidde siden i morges, de fleste ældre slås med læseproblemer, når det absolut skal være så skidemørkt, én har diagnosen svigermor.

6. Hjælp i køkkenet?

A. Når jeg skal overspise, skal det altså ikke være sådan en kedelig køberødkål uden kanelstang, nelliker og stjerneanis.

B. Hvad er det for en lugt?

C. Vi skal lige snakke om en ting, farmor. Jeg kan jo tydeligt se, at du har plagieret næsten halvdelen af opskriften på risalamande direkte fra nettet.

7. Rundt om træet

A. De dejlige gamle sange, den varme stemning med flere generationer hånd i hånd. Og så spiller min ellers lidt introverte bonusdatter den kønneste blokfløjte.

B. Skal overstås.

C. Vi går altid først lige i grupper med laminerede quiz og byt-kort, så får vi også understøttet selskabets svage sangere.

8. Konfekt: Hvad 
foretrækker du?

A. Nougat, marcipan, dadler, nødder, kokos, lakridspulver.

B. Nougat, marcipan.

C. Nougat, marcipan, børnebussemænd.

9. Gaver?

A. Hvor er det bare brandgodt fundet på med sådan et gavekort.

B. Næh! Jussi Adler! Med byttemærke! Tusind tak.

C. Det var lige netop den antologi om »Fokuseret observation af databaserede læringsfællesskaber, kompetenceløft i praksis og fagdidaktisk progression i velfærdsprofessionerne«, jeg havde ønsket mig.

10. Hvordan slapper I af i 
juledagene?

A. »Disneys Juleshow«, »Love Actually« og »The Holiday« og »Love Actually« igen.

B. »Need for Speed«.

C. Yndlingsstol, tæppe på, og så ellers råhygge med at rette 6.c's seneste stilesæt.

11. Hvad siger du som afsked?

A. Tusind tak for en dejlig jul.

B. Kom godt hjem. Næste år er det en anden, der står for det.

C. Godt, og så husker vi lige at sætte stolene op!

Flest A'er: Du elsker julen. Du elsker at være lærer. Det skal nok gå alt sammen.

Flest B'er: Julen er fin. Juleferien er finere. Så er det heller ikke meningen, at man skal stresse yderligere.

Flest C'er: Du er tydeligvis den engagerede type, det er jo godt. Men sørg nu for også at få slappet lidt af i ferien.