Lærer rimer på karriere

Herning Kommune satser på at lærerne gør karriere i folkeskolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis nogen er i tvivl, er det begyndelsen på en karrierevej at tage en læreruddannelse. Det mener man i Herning, hvor kommunen i jobannoncer i Folkeskolen og på nettet understreger, at det lokale skolevæsen tænker lærere som karrieredyr. »Det er en overdrivelse at fremstille det sådan, men det er rigtigt, at vi ønsker at understrege at lærerjobbet, er et fag med forskellige læreridentiteter, der kan pege i flere retninger. Det er op til den enkelte lærer, hvor vedkommende ønsker, at det skal bevæge sig hen. Nogle vil arbejde med specialpædagogik, andre vil fordybe sig fagligt eller satse på vejledning«, siger Britta Andersen. Hun er pædagogisk leder i kommunens skoleforvaltning og har været med til at udforme Hernings strategi for et udviklingsorienteret skolevæsen. »Der har tidligere været en tendens til at opfatte lærerjobbet som noget statisk. Det vil vi gøre op med. De nye lærer, som vi ansætter, må gerne opleve, at vi satser på, at de skal udvikle sig og at jobbet byder på store udfoldelsesmuligheder«, siger hun. Når den midtjyske kommune bruger ordet karriere skal det ikke nødvendigvis forstås, som noget der handler om mere i løn og flere striber på skuldrene. »Det kan det godt gøre, men først og fremmest ønsker vi, at signalere personlig og faglig udvikling. Vi satser på skoler, der er i førerfeltet, hvad angår den nyeste viden om læringsmiljøer og på at give medarbejderne mulighed for at bruge og udforske deres viden«, siger den pædagogiske leder. Det er ikke tilfældigt, at ordet karriere bruges i jobannoncer. Det kan virke tiltrækkende på nyuddannede. »Det er svært at vide, om det har været tilfældet, fordi det måske også er blevet sværere at få et job på grund af nedskæringer i nogle kommuner. Men vi har fået flere tilkendegivelser for ansøgere, der har reageret positivt på linjen og som synes det er fint, at vi gør meget ud af at de lige fra starten bliver taget godt imod på skolerne og får gode udviklingsmuligheder«, siger Britta Andersen. Det sidste hentyder til, at det ikke kun er lærerne men også kommunen, der skal se lærerjobbet som en karrierestilling. »Hvis man skal være ambitiøs som lærer, kræver det gode betingelser. Dem leverer vi ved at give nye lærere ekstra tid til individuel forberedelse og mulighed for at sparre med en erfaren kollega de første år. Det sidste, altså vores mentorordning, har vi målrette arbejdet på at udvikle gennem to år«, siger den pædagogiske leder. Herning Kommune har i alt 36 folkeskoler og et ungdomscenter.