Anmeldelse

Læs og forstå trin 1.1-1.3

Klassiker i nye klæder

"Læs og forstå"-serien er en klassiker på opgavemarkedet, første gang udgivet i 1954. Man kan gå ind på Alineas hjemmeside og høre om seriens historie, og hvad man har gjort for at føre den up to date. Mange facetter i samfundet har ændret sig, og også i det sproglige er der foretaget en kraftig revidering.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Serien "Læs og forstå" er nu kommet i en ny udgave, som virker tiltalende med hensyn til layout og øvrige ydre kendetegn. Nærværende hæfter er, som nummereringen siger, mest beregnet til 1. klasse.

Fakta:

Titel: Læs og forstå trin 1.1-1.3

Forfatter: Lavra Enevoldsen, Anton Nielsen, Cecilie Bogh

Sider: 48

Type: Elevbog + web

Forlag: Alinea

Pris: 18

Sider: 1.1: 11 sider 1.2: 8 sider 1.3: 12 sider

Type: Løsningshæfte 1.1-1.3

Opgaverne begynder med helt korte og fortrinsvis lydrette ord og sætninger. Løsningen skal findes ved at læse fire muligheder og vælge en af disse i forhold til en tilhørende tegning. Tegningerne er enkle, farverige og har en stor grad af entydighed. Der er tilsat mange tvist af humor, som er synlige for både børn og voksne. I løbet af hæfterne bliver ordenes sværhedsgrad højere, og sætningerne lidt længere. Bog 1.3 rummer en del opgaver, hvor små korte historier er integreret. Man kan eksemplificere progressionen ved at tage en sætning fra starten og en fra slutningen af materialet. Bog 1.1 begynder: Jeg kan se en mus. Bog 1.3 slutter: At tage gas på nogen betyder: at lave sjov, at lufte ud eller at puste en ballon op.

Man kan spørge sig selv, om nutidens børn gider beskæftige sig med disse opgaver. Der findes mange andre opgaver i bøger og i it-form, som materialet konkurrerer med. Men efter min mening står serien for det gode, gamle og velprøvede. Lærerens ildhu med hensyn til materialer spiller en afgørende rolle. Børnene har her mulighed for at arbejde med fordybelse og læseforståelse i deres eget tempo. De kan desuden nemt få feedback på, om de har løst opgaverne rigtigt, og det er god motivation for at gå videre i arbejdet med at lære at læse. Også i specialundervisningen har "Læs og forstå" gennem årene været et skattet materiale, og der er al mulig god grund til, at dette fortsætter.