Debat

Se indad

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Se mod syd, der tester de«, skrev Susanne Hemmsen her på debatsiderne i sidste uge. I Malta benytter man netop den fremgangsmåde, Hemmsen beskrev. Eleverne skal her bestå en test, før de må gå videre til næste klassetrin. Og resultaterne taler for sig selv: Børn i folkeskolealderen med stress eller tegn på stress og ligeså i lærernes tilfælde.

Er vejen frem virkelig, at børn og unge skal have test hængende over hovedet gennem hele deres skoletid? Eller handler motivation om noget andet og mere end truslen om ikke at følge med sine klassekammerater og jævnaldrende?

Ægte motivation handler om stimulering af den enkelte elevs kompetencer og læringslyst. Det, der virker i Tyskland eller Finland, virker ikke nødvendigvis i Danmark - og omvendt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi skal lære at se indad på vores eget system og på vores egne børn - og derfra finde ud af, hvad der er bedst. Derefter kan vi lære af andres gode erfaringer. Men vi skal passe på med de generelle sammenligninger mellem lande i for eksempel Pisa-undersøgelser.

Med de seneste tiltag er Danmark det land i Europa, som tester eleverne mest. Det er en kedelig rekord. Vi bør ikke pace eleverne gennem deres uddannelser, så vi ender med en »generation-stress«. Det vil ikke motivere børnene og ikke gøre Danmark konkurrencedygtigt.