Debat

Svage læsere får det svært

Statsministeren har udstedt et læseløfte. Lån timer fra andre fag i en periode, mener Henriette Kjær. Dårlig idé, mener Per Kjeldsen. At lære at læse er mere end øvelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Igen fremturer uprofessionelle aktører, her konservative Henriette Kjær, med kloge råd fra fortiden: »Svage læsere i 2. klasse skal ikke have billedkunst og natur/teknik, men kun fokusere på læsning«. Det sker i forlængelse af statsministerens »læseløfte«.

Nu har lærerne - sagt i al fredsommelighed - altid gjort, hvad de kunne for at lære børn at læse. Som Bertel Haarder så klogt siger det: »Der er da ingen, der kan være imod, at eleverne lærer at læse«. Nej vel - og børnene vil også gerne. Problemet er bare, at det at lære at læse er mere end bare at øve sig under kyndig vejledning. Det kræver sikre begreber bag et sikkert ordforråd, og det kræver sikker opfattelse af det talte sprog og anvendelse. Det kræver god motorisk udvikling og veludviklede syns- og høresanser, og så kræver det lyst og afveksling. Men disse forudsætninger udvikles ikke ved mere af samme slags: Læsetræning. De udvikles gennem varieret påvirkning blandt andet i fag som billedkunst og natur/teknik, hvilke er meget konkret sansestimulerende og begrebs- og sprogdannende fag!

Det bliver værre endnu, når Niels Egelund mod bedrevidende eller på baggrund af et totalt hukommelsessvigt foreslår endnu en test for at finde de læsesvage elever. Stort set alle elever i 1. og 2. klasse testes jævnligt med diagnostiske prøver, så alle lærere ved, hvem der er gode og svage læsere - og hvordan.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det, der er brug for, og det, som virker, er en forebyggende og flerårig bred sanse-, sprog-, læse- og måske adfærdsstøtte til alle, der allerede i børnehaveklassen afslører, at de vil få problemer med blandt andet læseudviklingen.

Svar fra Henriette Kjær:

Det er da ikke træls at blive god til noget. Det er da ikke træls at få god hjælp og støtte. Men det er det åbenbart i Per Kjeldsens optik, og pludselig gøres et tilbud om intensiv læsetræning til et overgreb på børn. Sikke noget vås. Man lader tværtimod børn i stikken, hvis de ikke kan basale kundskaber. Jeg har foreslået at tilsidesætte andre fag i en kortere periode for at fremme læsningen hos dem, der har behov. Men andre metoder er naturligvis velkomne. Bare vi opnår målet om bedre læsere ... |