København giver fri adgang til den digitale verden

I København har kommunen givet gratis adgang til 11 nyudviklede digitale læremidler for samtlige 32.000 elever på byens folkeskoler - det har været afgørende for lærerne på Rødkilde Skole

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dansklærer Gitte Philip følte sig på rigtig dybt vand, da hun første gang skulle sætte sig ind i et af de nyudviklede digitale læremidler. Det er hun ikke ene om. Derfor har man i Københavns Kommune valgt at give skoler og lærere et solidt økonomisk skub bagi, så de i højere grad tør springe ud i webbaseret undervisning.

Siden 2008 har Center for Informatik under Børne- og Ungdomsforvaltningen betalt samtlige 70 folkeskolers brug af de digitale læremidler, der er udviklet med støtte fra Undervisningsministeriet.

»Vi ved godt, at de enkelte skoler ikke har råd til at gå ud og prøve alt muligt af. Tværtimod er det ofte læremidlerne, der står for skud, når der skal spares - og når man har bøger, er de digitale læremidler ikke nødvendigvis noget, man savner, hvis man ikke har dem. Vores mission er at være med til at præge udviklingen ved at give skolerne mulighed for at dykke ned i programmerne og undersøge, hvordan de kan bruges som en del af undervisningen«, siger Jette Risgaard, der som konsulent for læremidler på Center for Informatik har taget initiativ til projektet. Hun håber, at den gratis adgang til programmerne kan være med til at sætte en diskussion i gang på skolerne om, hvad budgettet til læremidler skal bruges til. Skal der for eksempel nødvendigvis være en taskebog til hvert fag, eller kan man bruge noget af budgettet på digitale læremidler, hvis forskellige klasser deles om bøgerne?

»Det synes jeg er et vigtigt spørgsmål, fordi den webbaserede undervisning er god til at motivere eleverne og kan ramme nogle børn, som ellers er svære at nå«, siger Jette Risgaard.

Den økonomiske hjælp fra kommunen har været afgørende for, at digitale læremidler som »Dansklandskabet«, »Mondiso« og »Globetrekking« i dag er blevet et almindeligt syn på Rødkilde Skole og mange andre skoler i København.

»Det har været det startskud, der gjorde, at vi kom i gang«, siger dansklærer Gitte Philip. Niels Toldam, der er skolens læringsmiljø-leder, er enig i, at den økonomiske hjælp åbner døren, men understreger, at det er skoleledelsens ansvar at sørge for, at chancen bliver grebet på skolerne. Det er ligeledes vigtigt, at den tekniske del er i orden. Her burde kommunen sørge for stabile netforbindelser på skolerne, der kan bære, at alle elever er på nettet på samme tid, mener han.

»Den del er endnu ikke helt på plads, og det er helt afgørende, at man problemfrit kan logge på nettet med et klassesæt bærbare i alle klasselokaler. Jeg har selv været nervøs for at sætte noget i gang, hvis det ikke holder teknisk. Hvis man som lærer i forvejen er usikker på at kaste sig ud i brugen af digitale læremidler, skal der ikke mange tekniske problemer til, før kæden springer af, og så tager det lang tid, før man har lyst til at få den sat på igen«, siger han.

Der findes ingen opgørelser over, hvor meget de digitale læremidler bruges rundt om på skolerne i København, men Jette Risgaards fornemmelse er, at omkring 80 procent af lærerne kender til det gratis tilbud, og en stor del af dem har brugt det i et eller andet omfang. En rundringning til en række københavnske skoler, som månedsmagasinet Undervisere har foretaget, viser, at skolerne generelt kender til tilbuddet, men bruger det i meget forskelligt omfang. På nogle skoler underviser lærerne med digitale læremidler hver dag og er »meget begejstrede«, mens de på andre skoler »ikke bruger det så farligt meget«. En skolebibliotekar, som ønsker at være anonym, fortæller, at de egentlig gerne vil bruge onlineundervisningsmidlerne, men kun gør det i begrænset omfang, fordi skolen hverken har trådløst netværk eller bærbare computere, som eleverne kan bruge i klasserne. Da der i kommunen er varslet nedskæringer, har de heller ingen planer om at anskaffe sig det foreløbigt.

»Som lærer er der så mange krav og ting, som man skal tage stilling til og have med i sin undervisning. Når der så kommer en mail om, at der er gratis digitale læremidler, kommer det langt ned på min liste, fordi man ved, at det vil tage mange timer at finde ud af, om man overhovedet kan bruge det. Som de fleste lærere har jeg i forvejen min egen undervisningsmetode, som jeg har udviklet og sammensat ud fra kendskabet til mine elever«, siger Johan Vinde, der underviser på Rådmandsgades Skole. Det kan også blive et problem, at mange lærere leverer deres kommunale bærbare computere tilbage på grund af den nye medieskat.

En afgørende fordel ved, at kommunen indgår aftaler med forlagene, er, at prisen for onlinelæremidler bliver langt lavere per elev, end hvis den enkelte skole selv skulle købe sig adgang. Jette Risgaard kan ikke fortælle, præcis hvor meget de har betalt, af hensyn til forlagene, men siger, at København har fået det til »en yderst fordelagtig pris«.

»Producenterne har haft svært ved at nå skolerne med de digitale læremidler, så de er meget imødekommende«, siger hun.

Forsøget med de gratis læremidler er ved at blive evalueret, hvorefter der skal tages stilling til, hvad der skal ske fremover. Jette Risgaard kunne forestille sig en mere forpligtende model, hvor forvaltningen for eksempel kun betaler udgifterne ved et digitalt læremiddel for skolen, hvis et bestemt antal lærere deltager i et kursus i programmet og sørger for at videndele med resten af de relevante lærere på skolen. |

»Producenterne har haft svært ved at nå skolerne med de digitale læremidler, så de er meget imødekommende«