Debat

Arbejd med lærerne

DLF er bevidst om det store ansvar, vi har som lærere, og vi er parate til at påtage os det ansvar

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den engelske professor Peter Mortimore har et stort kendskab til den danske folkeskole. Lige siden han i 2004 var leder af den OECD-delegation, der tilbage i 2004 skrev det såkaldte review over folkeskolen, har han fulgt debatten om folkeskolen og ofte selv bidraget med oplæg på konferencer og lignende. Den 18. september i år var han inviteret til at tale på Danmarks Evalueringsinstituts jubilæumskonference. Her sagde han blandt andet: »Arbejd med lærerne - aldrig imod dem. Selv om det for politikerne opleves som besværligt, så opnår man ingen resultater, hvis lærerne ikke er med. Jeg kender Danmarks Lærerforening og ved, at de er i stand til at give et kritisk modspil«.

Det er ikke nyt, at Peter Mortimore giver udtryk for disse synspunkter. Kort efter at have afleveret OECD-reviewet i 2004 læste professoren den engelske oversættelse af Danmarks Lærerforenings rapport »Gør en god skole bedre«. Han gav udtryk for, at han sjældent havde set et mere kvalificeret bud på en samlet udviklingsplan for et skolevæsen. Og vi har fået meldinger om, at Peter Mortimore på konferencer i andre europæiske lande fremhæver den kvalificerede indsats, Danmarks Lærerforening yder i skoledebatten.

I DLF er vi bevidste om det store ansvar, vi har som lærere, og vi er parate til at påtage os det ansvar. Skal vi have mulighed for at gøre det, er det imidlertid absolut nødvendigt, at politikerne inddrager os i beslutningerne, som Peter Mortimore så kraftigt pointerer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Danmarks Lærerforening har udarbejdet eller bidraget til udarbejdelsen af en lang række forslag og udspil til at kvalificere folkeskolen. Det drejer sig for eksempel om: »Gør en god skole bedre«, »Folkeskolens svar på OECD's anbefalinger«, »Kvalitetssystem for folkeskolen«, »Naturfag - en udfordring for alle«, »Sådan kommer vi videre«, »Fælles viden - fælles handling«, »Morgendagens folkeskole«, »Fremtidens skole - konkrete forslag« og »Vores Skole«.

I DLF vil vi konsekvent afvise forslag, som vi er overbeviste om svækker kvaliteten af undervisningen, og vi vil lige så konsekvent præsentere konstruktive alternativer.

Derfor kan politikerne lokalt og centralt roligt lytte til Peter Mortimores anbefaling: »Arbejd med lærerne - aldrig imod dem«.

»Og vi har fået meldinger om, at Peter Mortimore på konferencer i andre europæiske lande fremhæver den kvalificerede indsats, Danmarks Lærerforening yder i skoledebatten«