Debat

Endnu en kandidat til Hovedstyrelsen

Vejlederne skal også repræsenteres i Hovedstyrelsen. Selv om vi har forskellige titler, har vi mange fælles udfordringer at slås med.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er dansklærer, skolebibliotekar og pædagogisk it-vejleder på Lundehusskolen i København. Én dag om ugen er jeg frikøbt til arbejdet som formand for Pædagogisk LæringsCenterForening.

Jeg stiller op til Hovedstyrelsen af flere grunde; dels synes jeg helt overordnet, at det kunne være spændende at være med i arbejdet med at ’genopbygge’ Danmarks Lærerforening efter begmanden i 2013, og dels synes jeg, at det er vigtigt, at der er nogen i Hovedstyrelsen, der ved noget om arbejdet som vejleder i folkeskolen, så der også kan sættes fokus på den funktion i DLF.

I 2008 fik skolebibliotekarerne en grim overraskelse, da lektioner på det pædagogiske servicecenter pludselig ikke talte med i undervisningsbegrebet. Og da mange tillidsmænd intet vidste om skolebibliotekarernes arbejde, var det en svær proces at få fokus på arbejdsforholdene ude i kommunerne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Nu har vi fået en ny bekendtgørelse for det pædagogiske læringscenter, der beskriver en krævende række opgaver, der skal løses der. Den enkelte skole må sætte det rigtige hold af vejledere til at løfte opgaverne, og DLF skal have fokus på de forhold, der arbejdes under.

De sidste ti år har vi fået flere og flere vejledere på skolerne, og det er en særlig funktion, fordi man arbejder i krydsfeltet mellem sine kolleger og ledelsen på skolen. Det bør der tages hensyn til i de aftaler, der indgås både på landsplan, kommunalt og lokalt på skolerne. Om man så er læsevejleder, DA2-vejleder, it-vejleder eller matematikvejleder har ikke den helt store betydning. Alle vejledere har brug for ledelsens legitimering for at kunne fungere optimalt i funktionen. Der er brug for tid til opgaven, så den kan løses tilfredsstillende. Der bør også sættes fokus på uddannelsen og hvilke krav der stilles til vejlederne.

Når det er sagt, så synes jeg, det er utrolig vigtigt med et ekstra fokus med arbejdsmiljøet for alle lærere i disse år. Vi er alle ekstremt pressede på tiden efter Lov 409, og det betyder mange sygemeldinger og opsigelser, der øger presset på de lærere, der er tilbage på arbejde.

Der er simpelt hen så mange nye tiltag, vi skal have ind i vores undervisning på én gang, at det kan ende med, at hver ting bliver overfladisk drysset ud over timerne uden den store effekt. Det kunne måske lade sig gøre, hvis vores tid til forberedelse svarede til opgaven, men det gør den ikke. Nye 'Forenklede' Fælles Mål, Læringsmål, Bevægelse i undervisningen, Læringsplatform, Cooperative Learning, Digital Dannelse, Eleven som Producent, Evaluering, Elevplaner er alle elementer, der kræver tid og ro at få indarbejdet, så det øger kvaliteten og ikke bare kan krydses af på listen. Arbejdsglæden forsvinder, når vi ikke kan nå at gøre arbejdet ordentligt. Det skal give mening for os.

Og hvordan skal vi løse problemerne? Først skal vi i DLF drøfte de forskellige funktioner på skolen, og DLF skal klæde tillidsrepræsentanterne på til de forhandlinger, der foregår lokalt. Vi skal løse problemerne ved at italesætte dem. Vi skal med hele vores faglighed beskrive de udfordringer, vi står overfor og påtage os at gå ind i dialogen med ledelsen om at prioritere opgaverne. Og vi skal påvise, hvor og hvordan vi kan ændre aftalerne til det bedre – for os, for eleverne og for skolen. Jeg tror på samarbejdet, - både lokalt og centralt, selv om samarbejdet har haft umulige vilkår nogle steder. Det er den eneste vej frem.