Læreren er velkommen

Saima og Muhammad Tanveer er glade for lærerbesøg.

Publiceret Senest opdateret
Lærerne gør meget ud af ikke at tale om noget, der er negativt for børnene, når de er på hjemmebesøg. Besøget skal være en positiv oplevelse.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da Saima og Muhammad Tanveer så brevet om, at deres datter Malaikas lærere ville komme på besøg i deres hjem, undrede de sig.

»Jeg havde det sådan lidt: Nej, det skal de ikke. Og i begyndelsen var det også lidt akavet. Vi vidste ikke, hvordan det skulle forløbe. Men da de havde været her, var det fint nok. Det var faktisk meget afslappet og rart at have dem herhjemme«, siger Saima Tanveer.

Hun er ikke i tvivl om, at hjemmebesøg gør en stor forskel for familiens samarbejde med skolen.

»Vores forhold er blevet dybere. Vi er mere åbne over for at høre, hvordan det går med vores datter. Før var vi mere tilbageholdende. Vi har fået mere mod på at ringe til læreren, hvis der opstår problemer«.

Saima Tanveer byder gerne lærerne indenfor igen.

»De får mere indlevelse i vores liv. De kan også se, hvordan Malaika læser lektier. Vi får også snakket om andre ting end skolen. Det betyder, at vi kender dem bedre. Vi kender til deres meninger, og de hører om vores«.

Og frem for alt kan hun mærke, at lærernes besøg har stor betydning for børnene.

»Børnene kan jo rigtig godt lide det. De er vilde med at vise deres ting frem og fortælle om, hvordan de bor. Nogle gange bliver de lidt generte, men de er glade for, at lærerne er på besøg«.

mbt@dlf.org