Få en god jobsamtale

Næsten uanset hvilken stilling du søger, skal du til en eller flere jobsamtaler, før jobbet er dit. Derfor skal du være klædt på til at tale din sag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der findes et utal af gode råd om jobsamtaler, men vær opmærksom på, at der er stor forskel på dem, og at forløbet afhænger af, både hvem der sidder på den anden side af bordet, og hvilket job det drejer sig om.

Derfor er det en god idé på forhånd at spørge om, hvem der skal med til jobsamtalen, og hvor lang tid arbejdsgiveren har afsat til den.

Det er også en god idé at have gjort hjemmearbejdet ordentligt, så du ikke skal starte helt fra bunden, hvis du stiller eller svarer på spørgsmål.

Hav styr på årstal og begivenheder på dit cv, og tænk lidt over, hvad du har fået ud af de forskellige uddannelser og job i relation til den stilling, du er til samtale om.

Hav også styr på, hvad det er for en stilling, du søger, og læs hvad du kan om arbejdspladsen på nettet.

En stribe gode tip:

- En jobsamtale må gerne pege fremad og skal helst foregå på begge banehalvdele. Det vil sige, at du gerne må spørge ind til arbejdsgiverens forventninger til den, der får jobbet, og at du skal være parat til at svare på spørgsmål om dig selv set i relation til det job, der skal besættes.

- Er du meget nervøs under samtalen, så fortæl åbent om det. Det kan hjælpe dig til at slappe af, og arbejdsgiverne kan nemmere fokusere på det, du siger.

- Bliver du opfordret til at fortælle lidt om dig selv, skal du ikke tage det for bogstaveligt. Sæt fokus på de kompetencer og erfaringer, som du har, der passer til jobbet.

- Husk at det er en samtale, du deltager i. Det vil sige, at du gerne må komme med længere svar, og at du gerne må stille spørgsmål. Det gør det nemmere for arbejdsgiveren at fornemme, hvordan du er som person.

- Under samtalen kommer der oplysninger på bordet, som du måske ikke har helt styr på. Spørg løs, så du får tingene på plads. På den måde viser du, at du er nysgerrig og åben over for jobbet.

- Mød op, et par minutter før du er blevet bedt om at komme til samtale. Kom aldrig for sent!

Jobsamtaler kan have otte trin:

1) Du bliver budt velkommen af den eller de personer, du skal til samtale hos.

2) Tit vil du få tilbudt kaffe, te eller en danskvand.

3) Samtalen begynder med lidt smalltalk om vejr, vind og trafikforhold. Her er det på sin plads, hvis du viser, at du har lidt humor.

4) Herefter begynder arbejdsgiveren ofte med at fortælle om arbejdspladsen og om jobbet.

5) Så er det din tur til at fortælle om dig selv og dine forventninger til arbejdet. Det er her, du for alvor kan sætte dit præg på samtalen og vise, at du er den bedste ansøger.

6) Herefter snakker I om det, du og arbejdsgiveren har sagt.

7) Arbejdsgiveren runder af. Det sker tit med en bemærkning om, hvorvidt der er noget, du mangler at få at vide. Hvis der er det, må du endelig spørge.

8) Til sidst skal du bare sige tak for samtalen og trykke hånd. |