Lærer til lærer
0   283

Hvordan implementerer vi temaer i idrætsundervisningen?

Eksemper for temaer og lidt brugbar litteratur

1)      Vi vil forsøge at beskrive et tema, som vi har arbejdet med på et idrætskursus: Idræt og leg.

2)      Vi vil give bud på ideer og litteratur til andre temaer.

Artiklen fortsætter under banneret

 

1)    

Idræt og leg. Vi har taget afsæt i boldbasis og boldspil.Det legende perspektiv bygger på frivillighed og glæde. Der er intet formål, der rækker ud over selv e aktiviteten, dvs. det ikke er en konkurrence. Man følger aftalte regler for legen.

Vi spillede streethåndbold. Vi blev opdelt i små grupper af 4, som spillede hold mod hold på ét mål i små sekvenser af 3 minutter. Her observerede et tredje og fjerde hold antallet af forskellige aflevering, inden der byttes roller. Det handlede om at bruge fantasien til at finde på nye afleveringer. Vi blev mere og mere kreative.Siden havde vi fokus på forskellige måder at score på, bl.a. vip eller bag ryggen.

Streethåndbold er et spil og aktivitet for alle uanset alder og køn, håndbolderfaring og motorisk niveau.

Find mere inspiration på www.streethandball.org

2)    

a) Idræt og køn. (”Er nogle drenge og piger mere rigtige end  andre”)

b) Fairplay. (www.idrætsfaget.dk)

-          Fakta om fairplay: http://www.ol-studiet.dk/wm142491

-          Absolut fairplay – og absolut ikke fairplay: http://www.ol-studiet.dk/wm142487

-          OL-eden ophøjer konkurrencen: videnskab.dk/kultur-samfund/ol-eden-ophojer-konkurrencen

-          Pierre de Coubertin og olympismen: www.ol-studiet.dk/wm142488

-          Sportsmanship: kidshealth.org/teen/food_fitness/sports/sportsmanship.html#

c) Kultur og historie

-          www.getmoving.dk/getmoving-i-skolen/foer-og-nu/da-olde-var-ung.aspx

-          www.getmoving.dk/getmoving-i-skolen/idraettens-kultur/hvilket-land-kommer-sporten-fra.aspx

d) Idræt og skader

e) Idræt og social læring.

f) Idræt og leg

g) Den gode konkurrence

h) Idræt og doping

Samlet litteraturbeskrivelse:

- Gymnasiets grundbog på c-niveau

-”C-det er idræt”

- www.idrætsfaget.dk

- Tidsskriftet ”Idræt i skolen”

- Bgi akademiet

Brug også de faglige netværk på folkeskolen.dk, skolekom og emu.dk


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.080 andre er allerede tilmeldt