Lærer til lærer

Hvordan implementerer vi temaer i idrætsundervisningen?

Eksemper for temaer og lidt brugbar litteratur

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

1) Vi vil forsøge at beskrive et tema, som vi har arbejdet med på et idrætskursus: Idræt og leg.

2) Vi vil give bud på ideer og litteratur til andre temaer.

1)

Idræt og leg. Vi har taget afsæt i boldbasis og boldspil.Det legende perspektiv bygger på frivillighed og glæde. Der er intet formål, der rækker ud over selv e aktiviteten, dvs. det ikke er en konkurrence. Man følger aftalte regler for legen.

Vi spillede streethåndbold. Vi blev opdelt i små grupper af 4, som spillede hold mod hold på ét mål i små sekvenser af 3 minutter. Her observerede et tredje og fjerde hold antallet af forskellige aflevering, inden der byttes roller. Det handlede om at bruge fantasien til at finde på nye afleveringer. Vi blev mere og mere kreative.Siden havde vi fokus på forskellige måder at score på, bl.a. vip eller bag ryggen.

Streethåndbold er et spil og aktivitet for alle uanset alder og køn, håndbolderfaring og motorisk niveau.

Find mere inspiration på www.streethandball.org

2)

a) Idræt og køn. (”Er nogle drenge og piger mere rigtige end andre”)

b) Fairplay. (www.idrætsfaget.dk)

- Fakta om fairplay: http://www.ol-studiet.dk/wm142491

- Absolut fairplay – og absolut ikke fairplay: http://www.ol-studiet.dk/wm142487

- OL-eden ophøjer konkurrencen: http://videnskab.dk/kultur-samfund/ol-eden-ophojer-konkurrencen

- Pierre de Coubertin og olympismen: http://www.ol-studiet.dk/wm142488

- Sportsmanship: http://kidshealth.org/teen/food_fitness/sports/sportsmanship.html#

c) Kultur og historie

- http://www.getmoving.dk/getmoving-i-skolen/foer-og-nu/da-olde-var-ung.aspx

- http://www.getmoving.dk/getmoving-i-skolen/idraettens-kultur/hvilket-land-kommer-sporten-fra.aspx

d) Idræt og skader

e) Idræt og social læring.

f) Idræt og leg

g) Den gode konkurrence

h) Idræt og doping

Samlet litteraturbeskrivelse:

- Gymnasiets grundbog på c-niveau

-”C-det er idræt”

- www.idrætsfaget.dk

- Tidsskriftet ”Idræt i skolen”

- Bgi akademiet

Brug også de faglige netværk på folkeskolen.dk, skolekom og emu.dk