Debat Leder Folkeskolereform
0   287

Gode eksempler i en svær tid

Hvad kan jeg/vi gøre? Sådan har mange lærere spurgt sig selv, hinanden og indimellem også os på Folkeskolen, lige siden reform og lov 409 rullede ud over skolerne. Vi har skrevet rigtig meget om alle problemerne. Og det vil vi også fortsætte med. Men i dette blad har vi valgt at fokusere på gode eksempler. Vi har samlet en kasse med halve, kvarte og trefjerdedelsløsninger fra skoleverdenen.

Lad det være sagt med det samme: Der er desværre ikke et hurtigt fix, en app, som man lige kan downloade, og så er der tid nok til at nå det hele - og verden ser lys og overskuelig ud. Det skulle da lige være, hvis de igangværende overenskomstforhandlinger fører til en ny og bedre skolevirkelighed. Man har lov at håbe.

ARBEJDSLIV

Problem:

Opgaverne vælter ind, og tiden strammer ekstra til her efter nytår, hvor udskudte elevplaner og forberedelse af forårets undervisning mangler hænder. Oveni kommer stadig skolereform med blandt andet bevægelse og understøttende undervisning.

Inspiration:

I dette blad har vi valgt at fokusere på skoler, lærere og kommuner, som har fået understøttende undervisning og bevægelse til at fungere sammen med den øvrige skoledag. Vi har også fundet et par kommuner, som går mod KL-strømmen i forhold til tilstedeværelse og aftaler.

Vi har i efteråret spurgt Folkeskolens store lærerpanel om, hvordan det faktisk gik ude på skolerne - og svarene lå hovedsageligt i området mellem skidt og aldeles rædselsfuldt. Men samtidig oplever vi, at når vi skriver om enkeltproblemer - for eksempel usikkerheden om, hvad man skal stille op med den understøttende undervisning - så er der mange lærere og skoler, der kontakter redaktionen og fortæller, at det har de fundet rigtig gode løsninger på.

Artiklen fortsætter under banneret

Nogle af dem har vi samlet her. I hver af artiklerne her kan du gå på opdagelse på andre skoler og se, hvordan de hver især har valgt at arbejde med et element i reformen eller en del af lov 409. Det kan være en skole, hvor for eksempel lærerarbejdspladserne er helt i top - uden at de derfor i øvrigt har løst alle mulige andre problemer.

Et eksempel er bevægelse, hvor lærerne er lykkedes med at få både små og store elever i gang på en måde, som giver god mening i forhold til undervisningen, synes de - og i øvrigt deler de i artiklen ud af en masse konkrete tips.

Det gode arbejdsmiljø falder ikke ned fra himlen. En skole, som er indstillet til en arbejdsmiljøpris, fortæller her om en metode, hvor de systematisk har arbejdet med at forbedre arbejdsmiljø og samarbejde. Endelig er der et par kommuner, som har indgået aftaler, som hver især betyder, at hverdagen er blevet lidt lettere for de lærere, som arbejder der.

Meget af dette foregår mange steder i skoleverdenen. Vi har valgt noget ud. Vi håber, at du her kan finde ideer til at tale med kolleger, tillidsrepræsentant og ledelse om, hvorvidt noget af dette kunne inspirere jer. Der er nok af problemer, som jo i dagens Danmark hedder udfordringer. Uden at de af den grund bliver ret meget anderledes …

God læsning.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ