Anmeldelse

Håndbog i karrierevejledning

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Karrierevejledning er en voksenting. Et givet punkt i en voksens arbejdsliv er karakteriseret ved et før og et efter. Punktet kan fyldes af opbrud, utilfredshed og ændring af de givne vilkår. Her kan den voksne få brug for "en proces, som gør mennesker i stand til at anerkende og bruge deres resurser til at træffe karrieremæssige beslutninger og håndtere spørgsmål i forhold til deres arbejdsliv". Altså er karriere ikke blot en opadgående bevægelse, men et udtryk for et udviklingsforløb. I Danmark er der ikke et sammenhængende system af karrierevejledning, men på et individuelt plan foregår det blandt andet i jobcentre, i a-kasser og i firmaernes personaleudvikling.

Fakta:

Titel: Håndbog i karrierevejledning

Forfatter: Robert Nathan, Linda Hill

Pris: 460 kroner

Sider: 237 sider

Type: Bog

Forlag: Studie og Erhverv

Bogen er en brugsbog og ikke en teoribog. Der tilbydes en systematisk metode for karrierevejledning, og som håndbog giver den vejlederen meget. For at få udbytte af bogen og kunne bruge metodens virkemidler kræves der dog en teoribaggrund, gerne fra vejlederuddannelsen. Bogen indeholder ni kapitler, der kan læses hver for sig. Forskellige tilgange til processen belyses: kontrakt og kortlægning, selvforståelse og afklaring, brugen af test, spørgeskemaer og information - og selve processen: handling, udbytte og afslutning. Herudenom ligger afklaring af begreber, beskrivelse af problemfelter, professionelle udfordringer og dilemmaer. 

Metoden illustreres med bokse, figurer og opstillinger, ligesom der er et appendiks med opgaver og øvelser, hvoraf en del kan downloades.

For vejledningen i grundskoleområdet med fokus på uddannelsesplaner er der meget lidt at hente her. Men mange vejledere er via deres ansættelse ved Ungdommens Uddannelsesvejledning involveret i åben vejledning af unge op til 25 år samt den opsøgende vejledning af samme målgruppe. Her kan der blive god brug for de vejledningsmæssige tilgange og inspirationen i denne bog.