Debat

En stor TSUNAMI er på vej

Folkeskolens ansatte har svært ved at løse opgaven. Mange går ned med Stress. Lærerne skal undervise mere med mindre forberedelsestid. Det giver problemer, der vil kunne ramme som en stor TSUNAMI mange steder.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En stor TSUNAMI er måske på vej!

Bølgeskvulp har Michael Ziegler kaldt de problemer, som Folkeskolerne i hele landet nu kæmper med pga. reformen. Men de nævnte bølgeskvulp er ved at vokse til en stor TSUNAMI.

Der er en stigende mængde af opgaver, som nu enten ikke bliver løst eller også bliver løst med et langt mindre kvalitativt indhold end før reformen. Dette skyldes hovedsageligt det forhold, at et kraftigt stigende antal timer pga. lærermangel el. sygdom enten må aflyses eller besættes med vikarer, der ikke er uddannet til at sikre det forbedrede kvalitetsniveau, som en del af reformen lægger op til.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Nævnte sygdom gør fx at kolleger, der ellers skulle varetage andre opgaver, herunder fx opgaver med inklusion af elever, der tidligere gik på specialskoler, i stedet for fx at inkludere sådanne elever, skal overtage sygemeldte læreres timer. Når der ikke er lærere til at hjælpe med at inkludere urolige elever i den almindelige undervisning, så bliver nævnte elever jo ikke mindre urolige. Og det går selvsagt ud over den kvalitet i undervisningen, som det ellers var en væsentlig del af meningen med reformen at øge.

Derudover giver lærernes flere ugentlige undervisningstimer med mindre tid til at forberede hver enkelt time naturligvis heller ikke en bedre kvalitet i undervisningen.

Disse forhold vil med stor sandsynlighed ramme kvalitetsmålinger i Folkeskolen som en stor TSUNAMI mange steder.

Den vil ramme hårdt alle de steder, hvor eleverne ikke har forældre, der kan bakke mere op om Folkeskolen og arbejde med for at undgå at blive ramt af nævnte TSUNAMI.

Desværre (for Folkeskolen) er der mange steder, hvor forældrene ikke har de nødvendige faglige el. tidsmæssige resurser til at støtte og undgå at deres børn bliver ramt af nævnte Tsunami. De steder vil nogle dog kunne vælge det (som mange allerede har gjort) at flytte deres barn til en privatskole.

Men mange andre vil ikke have økonomiske resurser til det valg. Det vil naturligvis gå hårdt ud over kvalitetsniveauet i Folkeskolen, når mange af de resursestærke forældres børn flyttes samtidigt med at kvaliteten i undervisningen af de resterende falder som følge af ovenstående (og måske flere) forhold.

Alle de nævnte forhold kan ramme resultaterne af fremtidige målinger som en stor TSUNAMI.