Bækkegårdsskolens lærere har forsøgt at råbe Egedal Kommune op: Inklusionstimerne bliver ofte aflyst for at dække et vikarbehov.

Skolechef: Skolen skal prioritere indenfor sin ramme

Inklusions-eleverne skal have det tilbud, de har lovkrav på, siger Egon Agerlin, der er skolechef i Egedal Kommune . ”Men vi står jo nogle gange i nogle situationer, hvor vi skal vælge imellem om en klasse skal sidde alene uden vikar, eller der skal sidde en støttelærer med en enkelt elev”.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne på Bækkegårdsskolen skrev den 5. maj på møde i faglig klub et brev til kommunen, hvor de gjorde opmærksom på store problemer på skolen: Der er opstået en ond spiral, hvor inklusionstimerne ofte bliver aflyst, fordi der skal dækkes vikartimer. Eleverne modtager ifølge lærerne dermed ikke det tilbud, de har krav på.

Ond spiral: Vikarbehov spænder ben for inklusion

Folkeskolen.dk spørger Egon Agerlin, der er er skolechef i Egedal Kommune - om det er tilfredstillende?

Hvordan har du det med, at eleverne ikke får det tilbud, de har lovkrav på?

"Det skal de selvfølgelig have, men vi står jo nogle gange i situationer, hvor vi skal vælge imellem om en klasse skal sidde alene uden vikar, eller der skal sidde en støttelærer med en enkelt elev", siger Egon Agerlin.

"Nu er det jo ikke sådan, at det er noget, der sker dagligt, men det skal selvfølgelig ikke ske, for vi har en forventning om, at når eleverne skal have den støtte, de skal have i forbindelse med deres inklusion, så skal de selvfølgelig også have det, men der kan være tilfælde, hvor man ikke har mulighed for at lave den nødvendige vikardækning ellers", fortsætter han.

Er det en mulighed at forøge udgiftsrammen og bruge lønkroner på ekstra vikardækning?

"Skolen har en rammebevilling og kan prioritere indenfor den ramme. Til næste år lægger vi i øvrigt yderligere midler ud til inklusion. Samtidig med, at vi går ind og laver en inklusionsuddannelse på to år til samtlige medarbejdere både lærere og pædagoger. Fordi vi godt kan se, at der er et større behov end det, der er lige nu."

Uenighed om svar Lærerne er frustrerede over, at de ikke har fået noget svar på den skrivelse, de sammen lavede efter et møde i faglig klub den 5. maj - hvorfor har de ikke fået et svar?

"De har fået et svar fra skolens ledelse, og det er det, jeg har ment, var den respons, der skulle til", siger Egon Agerlin.

Det svar kommer bag på Christina Tolster, der er tillidsrepræsentant på Bækkegårdsskolen - hun har ikke fået noget svar på den skriftlige henvendelse, som lærerne sendte af sted den 5. maj.

Mor efter lærer-lussing: Inklusionen bærer ansvaret

Prioritering af resuser I brevet fremgår det blandt andet, at der er aflyst 400 inklusionslektioner fra skoleårets begyndelse til den 5. maj. Lærernes metode har været helt lavpraktisk at tælle op i vikarsystemet.

"Jeg kan ikke genkende de tal, når jeg taler med skoleledelsen, men vi må prøve at lave en sammenstilling, så vi kan finde ud af, hvad der er rigtigt og hvad der ikke er rigtigt", siger Egon Agerlin.

"Det er en prioritering af de resurser, der ligger, og i ekstreme tilfælde, hvor det ikke er muligt at skaffe vikarer udefra, er det selvfølgelig en prioritering: Skal 2.b sidde alene i to timer, eller kan man hente en resurse et andet sted. Det er beklageligt, at det sker, men jeg tænker ikke, at det er noget, der sker dagligt. For der er midler til at sætte vikarer på, når folk er syge", siger Egon Agerlin.

Lærer dømt for lussing til 6-årig elev