Høringssvar: Håndværk og design skal huske fællesskabet

I et fælles høringssvar fra Danmarks Håndarbejdsforening og Danmarks Sløjdlærerforening opfordrer foreningerne til, at den sociale kompetence i håndværk og design opprioriteres

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er vigtigt, at det bliver endnu tydeligere i bekendtgørelsen for faget, at formål, Fælles Mål og læseplanen for Håndværk og design kun tilsammen beskriver faget. Det skriver Danmarks Håndarbejdsforening og Danmarks Sløjdlærerforening i høringssvaret til "Udkast til bekendtgørelse af Fælles Mål for folkeskolefaget håndværk og design". Derudover har de to foreninger ønsket en tilføjelse til formålet for det nye fag, der bliver obligatorisk fra skoleåret 2016/17.

Fælles Mål bygger rammerne for håndværk og design

"Formålet bør opprioritere den sociale kompetence, som omtales i læseplanen for Håndværk & design, såvel i den obligatoriske del som i valgfagsforløbet. Derfor foreslås følgende tilføjet i formålet §9 stk 2: Eleven skal såvel individuelt som i samarbejde, gennem stillingtagen og handling opnå tillid til egne muligheder, og opleve glæde ved at arbejde med hænderne".

Læs hele høringssvaret fra Danmarks Håndarbejdsforening og Danmarks Sløjdlærerforening via linket til højre.

Læs også Wisti Pedersens, formand for Danmarks Sløjdlærerforening, blogindlæg om Fælles Mål:

12-tal til skrivegruppen for håndværk&design!