”Vi er tilfredse med, at der er et loft, som giver et maximum. Der er også en fornuftig tekst om, at forberedelse skal holde niveau”, siger formand for Fredericia Lærerkreds Per Breckling.

Fredericia-lærere får loft over undervisningstiden og flextid

Nogle lærere ønsker fast tilstedeværelse, mens andre har brug for fleksibilitet. Fredericia Lærerkreds og kommune er blevet enige om arbejdstidsrammer, der rummer plads til begge muligheder. Fælles er et loft for undervisningen på 810 timer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En generalforsamling i Fredericia Lærerkreds har godkendt et forståelsespapir, som lærerkredsen og kommunen sammen har underskrevet. (Se link til højre for denne artikel).

"Generalforsamlingen godkendte den. Ikke fordi det er en strålende aftale, men fordi den tager hensyn til, at vi har to grupper af lærere i Fredericia. Vi har en gruppe, der ser sig selv arbejde fra 8 - 16 og en anden gruppe, som har brug for fleksibilitet. Vores aftale åbner op for at den enkelte lærer kan vælge, om man vil have fast tilstedeværelse, eller om man vil have noget fleksibilitet - både når det gælder mødetidspunkter, men også i forbindelse med muligheden for at tage opgaver med hjem", siger formand for Fredericia Lærerkreds Per Breckling.'

Se Danmarkskortet: Kommuner indgår aftaler imod KL's anbefalinger 

Han understreger dog, at de fleksible aftaler kun kan ske i drøftelse med ledelsen.

Tilfreds med loft for undervisningstid

I forståelsen er understreget, at den gennemsnitlige undervisningstid som udgangspunkt er 733 timer, mens undervisningsloftet er på 810 timer.

"Vi er tilfredse med, at der er et loft, som giver et maximum. Der er også en fornuftig tekst om, at forberedelse skal holde niveau", siger Per Breckling.

Han mener, at byrådets udmelding om, at forhandle med lærerne og den fælles forståelse får betydning for skolerne, når folkeskolereformen næste skoleår skal rulles ud på skolerne.

"Det er et signal fra vores byråd og skoleledelsen og os om at vi forsøger at finde elementer, der gør, at vi mere kvalitativt kan indføre den folkeskolereform. Den har bedre vilkår, end hvis vi ikke havde en fælles forståelse". 

Læs mere

Forståelsespapir for lærere og børnehaveklasseledere iFredericia