Subjektivt syn på familiepres på muslimske piger

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Om lærere fortæller, at de har oplevet mange eller få eksempler på, at piger med ikke-europæisk baggrund bliver væk fra idræt, lejrskoler og klassefester eller ønsker fritagelse fra seksualundervisning, er ikke kun afhængig af, om der er få eller mange ikke-europæiske elever på skolen, men også af lærernes holdninger. Lærere med en negativ indstilling til indvandring og et multikulturelt samfund rapporterer flere af den type hændelser end lærere med en positiv indstilling, viser en undersøgelse, som det svenske holocaust-center »Forum för levande historia« har foretaget for landets integrations- og ligestillingsministerium.

Et meget stort antal lærere har svaret »ved ikke« på undersøgelsens spørgsmål, hvilket har givet rapportens forfatter, Anders Lange, vanskeligheder med at konkludere. Men han konstaterer, at en fjerdedel af de adspurgte lærere fra grundskolens ældste halvdel og ungdomsuddannelse har oplevet, at piger har ønsket at blive fritaget fra idræt og svømmeundervisning. Cirka 18 procent har oplevet, at piger har bedt om fritagelse fra seksualundervisning, og lidt færre, at de har bedt om at blive fritaget fra religionsundervisningen. En tredjedel har oplevet, at piger er udeblevet fra skolerejser eller lejrskoler. Langt størsteparten af disse har dog svaret ja til, om de »nogensinde« har oplevet det, mens langt færre har oplevet det ofte. En tredjedel har oplevet, at drenge på skolen har været involveret i konflikter, der handlede om deres søstre eller andre kvindelige slægtninge.

Den svenske integrationsminister Nyamko Sabuni, der har bestilt undersøgelsen, mener, at pres fra familier med en æreskultur kolliderer med skolepligten og pigernes menneskerettigheder:

»Der findes forældre, som på grund af religion eller kultur begrænser deres børns ret til oplysning og udvikling. Blandt de mest udbredte begrænsninger er obligatoriske dele af undervisningen som svømning og idræt. Det er uacceptabelt, børn har ret til fuld skolegang uanset forældrenes holdninger«, siger hun i en pressemeddelelse.

Rapporten »Lärarnas iakttagelser rörande före-komst av hedersrelaterat förtryck« kan down-loades på www.regeringen.se