Anmeldelse

Drama - kunst og pædagogik

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen lægger op til en bredspektret og tværfaglig brug af begrebet drama. I seks omfattende kapitler redegøres for blandt andet æstetiske læreprocesser og dramapædagogik. Desuden behandles drama som genre, i relation til faget dansk og som tværfaglig dimension. Drama bliver sat i forhold til teaterhistorien, fra det klassiske til det helt aktuelle, ligesom teater i skolen behandles særskilt. På bogens sidste sider gengives en række informative tekster, der på sober vis leder læseren videre rundt om emnet.

Fakta:

Titel: Drama - kunst og pædagogik

Forfatter: Vibeke Boelt

Pris: 218 kroner

Sider: 184 sider

Serie: Seminarieserien

Type: Bog

Forlag: Gyldendal

Ifølge forordet henvender bogen sig til lærere, lærer- og pædagogstuderende samt voksenundervisere. Set lidt ovenfra er det en styrke, at den er skrevet i et letlæst og tilgængeligt sprog, og at der inddrages mange generelle begreber inden for det æstetisk-humanistiske arbejdsområde.

Som introduktion til de nævnte områder er det også muligt at læse kapitlerne enkeltvis. Det vil sige, at man i kollegial sammenhæng vil kunne bruge dele af bogen som debat- og arbejdsoplæg, og at man rent praktisk vil kunne tage udgangspunkt i nogle af de modeller, der gengives til illustration af for eksempel den kunstneriske proces, berettermodellen eller fortællingen som begreb.

For den garvede lærer udgør bogen en velkommen og kortfattet reminder om brugbare sammenhænge - sådan i mere kanonhistorisk forstand - og for nybegyndere udi de æstetiske læreprocesser kan bogens klare pædagogiske fundament fungere som en praktisk forståelsesramme for det at tilrettelægge undervisning inden for området.