Debat

Lad lederne lede skolerne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære forvaltning.

Hvad sker der, når lederne kommer hjem fra KL's tredageskurser for skolelederne? Det er nu, der er momentum!

Hvordan får den enkelte leder eller lederteamet foldet deres nye viden og personlige kompetencer ud i organisationen efter KL's og Center for Offentlig Kompetenceudviklings kurser. Skolerne er ikke ens, forskellige modeller skal udvikles, og standardløsninger har ikke vist sig brugbare.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er vores opfattelse, at det er vigtigt, at den enkelte skole finder sin egen model. Vigtigere end at kommunerne opfinder modeller, som skal tilpasses den enkelte skole uanset størrelse, beliggenhed og så videre. Den såkaldte »one fits all-model« har været udgangspunktet for hele tænkningen bag ministerens skolereform! Nu er det vigtigt, at kommunerne ikke begår den samme fejl. Forvaltningens opgave i den nye situation er at tænke sig som et inspirations- og serviceorgan for skolerne. Den stiller sig til rådighed som en partner, når der er brug for den, frem for at igangsætte alle mulige standardiserede projekter.

På den lille skole er udfordringen stor for skolens leder. Hun skal være skarp på både det administrative og pædagogiske område. Sandsynligvis har hun en diplomuddannelse i ledelse. På det pædagogiske område må hun sikkert tænke i at have lærere med spidskompetencer inden for udvalgte områder, så de kan være daglige sparringspartnere for lærerne.

På de store skoler med ledelsesteam er der muligheder for at fordele administration, personaleledelse, pædagogisk sparring og så videre mellem sig, så der på alle områder skabes en professionel kultur, der er en forudsætning for, at målene nås!

Set udefra er det nu, at skolens ledelse skal iværksætte et overordnet strategisk arbejde, som skal føre frem til, at skolen er klar til reformen i august 2014.

Så kære tidligere kolleger i forvaltningerne og kære lokalpolitikere. Giv skolerne frihed til selv at vælge model. Lad os prøve med frihed i stedet for politisk bureaukrati. Den vej har vi prøvet, og se blot, hvor vi er endt!