Nogle opgaver er der god mening i at udføre i fællesskab, mens andre opgaver giver bedst mening alene, siger Per Sand Pedersen

DLF: God dialog skal sikre arbejdsmiljøet på skolerne

”Jeg håber, vi kan tale om det og blive enige, så arbejdspladser slet ikke bliver et problem. Så lærerne kan arbejde på den måde, det passer bedst”, siger Per Sand Pedersen, der er formand for arbejdsmiljøudvalget i DLF.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Han forventer, at skolelederen tager lærerne med på råd og involverer både samarbejdsudvalg og arbejdsmiljørepræsentanten i arbejdet med at skabe arbejdspladser på skolerne.

Forventningen er, at hvis man skal arbejde fra kl. 8-16 på skolen og har undervisning fra kl 8-14, så kan man sammen - lærer og leder - tale om, hvordan man udfører resten af arbejdet.

Gammel byskole - hvor skal arbejdspladserne være?


"Det er vigtigt med dialog ude på skolerne om det arbejde, der skal udføres, og om hvordan man så skal indrette arbejdspladsen. Nogle opgaver er der god mening i at udføre i fællesskab og på arbejdspladsen, mens andre opgaver giver bedst mening alene", siger Per Sand.

"Sløjdlæreren har behov for at være noget af arbejdstiden i sløjdlokalet uden elever for at skære ud og forberede, og sådan er der forskellige behov i de forskellige fag. Det kan da heller ikke udelukkes, at en leder siger til lærerne, at de hellere må gå hjem og forberede sig dér, fordi det giver den bedste mening".

Han fortæller, at DLF ikke nødvendigvis vil stille sig tilfreds med, at lærere får en arbejdsplads i klasselokalet, for hvad skulle meningen være med at sidde dér. Det giver ikke mening, at en lærer sidder afsondret i klasselokalet med mindre læreren gerne vil det. Det giver i hvert fald hverken videndeling eller mere samarbejde.

Væk med de grimme mapper Dialogens vej er vigtig ellers bliver arbejdsmiljøet utåleligt. Per Sand Pedersen henviser også til det inspirationsmateriale, som DLF har fået udarbejdet hos Bygherrerådgivningsfirmaet Bascon. Her er eksempler på indretning og på forskellige typer af arbejdspladser.

For eksempel vil der også blive behov for mindre mødelokaler og lokaler til samtale for eksempel med forældre.

»Alle skoler har mulighed for at finde arbejdspladser«

"Vi har været vant til at arbejde med frihed under ansvar. Hvis vi tvinges ind i en anden måde at tænke på, vil mange gøre det, og nogle vil protestere. Jeg kan ikke forstå, hvis en skoleleder tror, at det er bedre at have en lærer 8-9 timer på skolen samlet frem for 6 timer og så 2-3 timer senere på dagen hjemme. Det kan let opfattes som en mistillidsdagsorden. Man yder ikke mere af at blive tvunget", siger Per Sand Pedersen.

"Jeg tror, at nogle lærere vil sige, at hvis lederen kræver så meget tilstedeværelse på skolen, så vil de da heller ikke længere have et skrivebord og grimme mapper stående derhjemme. Det er umiddelbart tåbeligt ikke at benytte sig af lærernes velvilje til selv at have en arbejdsplads hjemme".

Han tror, at der vil dukke sager om urimelige arbejdsforhold op hen ad vejen, fordi der er så forskellige fysiske rammer og muligheder på skolerne.

Læs mere

Inspirationsmateriale om indretning aflærerarbejdspladser fra DLF og Bascon