Design og inddragelse af omverdenen fylder meget i det nye fag, fortæller lærerne, der har forsøgt sig med håndværk og design. Det kan gøre det svært at lære børnene de håndværksmæssige sider af faget.

Ministeriet: Håndværk og design skal være et praktisk fag

På baggrund af erfaringerne fra forsøgene med håndværk og design vil Ministeriet for Børn og Undervisning sikre, at faget fremadrettet har mere fokus på de håndværksmæssige kompetencer. Det nye fag får på papiret en time mere i 4. klasse, end fagene sløjd og håndarbejde har i dag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Evalueringen af forsøgene med håndværk og design har været udskudt flere gange. For tre uger siden kom folkeskolen.dk i besiddelse af rapporten, og nu har ministeriet offentliggjort den.

Ny rapport: 'Håndværk og design' kræver stor støtte til lærere og ledere

Rapporten evaluerer 10 af de 28 forsøg, der gennem dette skoleår har kørt med håndværk og design. Den viser, at eleverne er motiverede og at lærerne kan se styrker ved det tværfaglige samarbejde og inddragelsen af innovation. Men også, at faget kræver stor støtte til lærere og ledere, hvis det skal fungere i skolerne.

Sammen med rapporten har ministeriet udsendt et faktaark, hvor erfaringer fra forsøgene ridses op og samles sammen. Her kan man læse:

"Håndværk og design skal være et praktisk fag. Det er de gode, solide håndværksteknikker, der skal gøre eleverne i stand til at omsætte deres egne idéer til virkelighed og fordybe sig i den proces.(…) Ministeriet vil på baggrund af erfaringsopsamlingen sikre, at faget fremadrettet i endnu højere grad har fokus på de håndværksmæssige kompetencer".

Ministeren har hørt ønsket om det håndværksmæssige Børne- og undervisningsminister Christine Antorini siger:

"I Danmark skal vi leve af både at være et videns- og et produktionssamfund. Folkeskolen skal arbejde med at styrke samspillet mellem teori og praksis. Det er netop kernen i håndværk og design. Elever går fra idé til færdigt produkt, bruger håndværksteknikker, arbejder med design og inddrager skolens og elevernes omverden i arbejdet. På den måde udvikler vi elevernes motivation, kreativitet og innovative evner. Og netop innovation vil være et element, der skal indgå i det nye fag".

Hun synes også at have lyttet til opfordringerne fra Sløjd- og håndarbejdslærerforeningerne om, at den håndværksmæssige del af faget - særligt i udskolingen - er meget vigtig for de unges søgning til erhvervsuddannelserne.

Sløjdstafetten: Kombi af praktiske og boglige fag skal få flere ind på ungdomsuddannelser

"Danmark har brug for dygtige unge, der både har solide håndværksmæssige færdigheder og også er stærke i at arbejde systematisk med processen fra idé til produkt. Jeg håber, at det nye fag også vil motivere flere unge i folkeskolen til at søge ind på erhvervsuddannelserne", siger hun.

En time ekstra på papiret Det nye fag håndværk og design får en time ekstra i 4. klasse i forhold til de vejledende timetal for de nuværende fag, sløjd og håndarbejde. I reformteksten står desuden, at de praktisk/musiske fag skal bidrage til at understøtte den faglige udvikling og folkeskolens øvrige fag, herunder dansk og matematik, og at håndværk og design skal indgå i valgfagsrækken for overbygningen. Den ekstra time er dog ikke bindende for skolerne på samme måde som de ekstra timer, der er givet til dansk og matematik, så hvor meget plads det nye fag reelt vil få fra 2014 er fortsat afhængig af skolernes egen planlægning.

 

Læs mere

Læs hele evalueringen af håndværk og design

Se eksempel på konkret forløb i håndværk og design

Læs om håndværk og design i reformen

Powered by Labrador CMS