Anmeldelse Dansk udskoling
0   419

Ud over rampen

Bud på arbejde med mundtlige fremlæggelser giver god støtte til undervisningsstruktur, men kunne godt folde viften mere ud.

Ny mundtlighed i dansk

Fakta


Titel
Ny mundtlighed i dansk

Forfatter
Anette Fonnesbæk Skyt

ISBN
9788702134230

Pris
187

Sider
56

Forlag
Gyldendal

Der bliver talt rigtig meget i skolen. Det mundtlige sprog er i hverdagen et gitter, der får skolens mange aktiviteter til at hænge sammen. Lige fra indskolingens første spæde samtale om weekenden og frem til projektopgave er det talte sprog i spil. Men det er mere sjældent, at undervisningen fokuserer direkte på de mange muligheder, der ligger i at kunne bruge talesproget og stemmen som et aktiv.

Artiklen fortsætter under banneret

"Ny mundtlighed i dansk" er et kortfattet bud på direkte undervisning i mundtlighed i udskolingen. Det nye, som titlen omtaler, må være materialets bud på, hvordan optagelser af de mundtlige fremstillinger på for eksempel smartphones kan bruges aktivt i arbejdet med elevens mundtlighed.

Bogen rummer en indbygget progression fra den tolkende oplæsning over den bundne mundtlige præsentation med afsæt i en tekst, som eleverne allerede kender, frem til elevens egne selvstændige fremlæggelse af en ukendt tekst. Parallelt med denne progression kan eleverne arbejde med deres mundtlige fremlæggelser gennem et målrettet og styret responsarbejde. Til det sidste opererer materialet med en anskuelig responscirkel, som skal hjælpe eleverne gennem responsens faser, og hvor den digitale optagelse af eleven er ét element. Denne del giver god mulighed for at sætte ekstra fokus på elevens krop og stemme, og bogen rummer også enkelte forslag til, hvordan man kan arbejde specifikt med dette område.

Overordnet giver den klare strukturering god mulighed for at arbejde med materialet, men der er også en tendens til unødige gentagelser. For eksempel er oversigterne over de forskellige responsfaser i den instruerende tekst, i elevernes materiale og i den afsluttende lærervejledning så godt som identiske. Tekstvalget passer fint til udskolingen, men på selve mundtlighedsområdet ville det have styrket materialet med nogle forslag til differentiering. Nogle elever vil have behov for ekstra udfordringer. Der kunne også knytte sig nogle forbehold til brugen af et kamera i forbindelse med præsentationer, for eksempel at opmærksomheden rettes mod kameraet og ikke imod tilstedeværelsen i nuet.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.494 andre er allerede tilmeldt