"Retningsgivende støtte til lederen"

Skolelederne skal hjælpes, når ledelsesrummet øges markant for lederne "på alle niveauer"

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I beskrivelsen af "arbejdsgruppen for kommunalpolitiske beslutninger i folkeskolen og tilbud til børn og unge", står der:

"Det er vigtigt, at kommunalbestyrelsens beslutninger om reformens indhold tænkes sammen med de økonomiske rammer. De indholdsmæssige og økonomiske beslutninger bliver grundlaget for skoleledelsens gennemførelse af reformen på den enkelte skole."

"En fast længde på alle skoledage i hele landet med aktivitetstimer, der ikke er undervisning, men tid til bevægelse, læring og erkendelse for eleverne, og som er obligatorisk for eleverne, er et regulært paradigmeskift i dansk skolehistorie, som alle kommunalbestyrelser skal forholde sig til."

"Med forventede større kommunale frihedsgrader i lovgivningen øges så vel det politiske som administrative og faglige ledelsesrum markant. Det øgede ledelsesrum betyder, at kommunalbestyrelsen skal drøfte og beslutte mål og rammer for en ny skole inden for den nye lovgivning og i forhold til de dokumentationskrav, der stilles fra centralt hold.

"Der vil være behov for en stærk politisk bevågenhed og retningsgivende støtte til ledelsen på alle niveauer i kommunen i forhold til indhold, økonomi og dokumentation af resultater. Det er i den sammenhæng en særlig opgave at sikre sammenhæng mellem de lokale skolepolitiske mål og ressourcestyringen i den enkelte kommune."

"Arbejdsgruppen skal levendegøre og konkretisere visionen om en ny folkeskole og formulere forslag til, hvad der politisk skal til i kommunerne, for at visionen kan realiseres."

Læs mere om KLs arbejdsgrupper her