Debat KL
0   260

Skole(k)rigsdag!

KL havde inviteret til sin traditionelle skolerigsdag i Aalborg - og programmet for de 1.500 deltagere hed »Kode til læring« og havde især fokus på it og digitalisering af undervisningen i folkeskolen. Aktuelt og vigtigt debatemne.

Hele programmet havde sit indhold rettet mod en reform af folkeskoleloven og de ændringer af skolen, som det kan og vil medføre.

Artiklen fortsætter under banneret

Men noget var udeholdt af programmet - hele den brændende platform om overenskomstforhandlinger og lærernes arbejdstid. Bevidst naturligvis, må jeg formode. Man ønskede ikke en diskussion - eller krig - i det åbne rum med de mange kommunalpolitikere om KL's entydige udmelding om afskaffelse af alle aftaler på arbejdstidsområdet.

Men den diskussion blev ført i de tilstødende rum under de mange pauser, der også var i programmet - og ikke mindst ved aftenens festmiddag. Rigtig mange lokale kommunale politikere er kede af udsigten til en konflikt, som billedet tegnes lige nu, hvor der ikke høres om bevægelse i KL's synspunkt. De ønsker ikke konflikt med de mange lærere på deres lokale skoler, som hver dag gør en kæmpe indsats, hvor de på trods af besparelser, omlægninger og inklusion alligevel formår at give eleverne en god undervisning. De er bange for, at det engagement, lærerne udviser, vil forsvinde, hvis man tvinger dem ud i en konflikt. På den måde fyldte det uformelle program rigtig meget, og det var vigtigt, at vi havde rig mulighed for, uden krig, at tage de diskussioner.

Det må også være signaler, KL lytter til - og skal jeg tro på den indledning, som KL's formand Erik Nielsen gav, så er de måske begyndt at høre, hvad der rører sig. Han talte for, at vi sammen skulle kæmpe for skolen og ikke om den. Jeg håber, at det er et signal, de vil efterleve på de kommende forhandlingsmøder!

Og så kort om det formelle indhold, hvor nogle af indslagene absolut var tankevækkende - også set i lyset af en skolereform.

Fra flere oplægsholdere var budskabet, at det er kvalitet og ikke kvantitet, der betyder noget for elevernes udbytte af undervisningen. Udsagn, som vi er helt enige i, og som også blev understøttet i Kjeld Fredens oplæg - der nok var programmets bedste og mest sigende. Hans konklusioner om, at vi har en arbejdshukommelse, der først skal stimuleres af de praktiske/musiske fag, før man kan få noget ud af flere timer med læsning og matematik, har jeg meget sympati for. Og det er da underligt, at vi er udstyret med en hukommelse, der er bedre til at glemme end at huske, som han sagde!

Andre overførselsværdier fra indholdet til drøftelse i forbindelse med en reform var indslaget fra Danmarks Radios generaldirektør Maria Rørbye Rønn, som havde indført jævnlige »stævnemøder« med medarbejderne, i forhold til tidligere hvor medarbejderne kun blev indkaldt og informeret, når der var krise. Det har betydet rigtig meget for arbejdsmiljøet og udviklingen af et skarpere Danmarks Radio, som hun sagde.

I regeringens reform foreslås det, at møder i pædagogisk råd afskaffes - det kan absolut ikke anbefales, hvis målet med reformen også er at få udviklet en skarpere folkeskole, hvor alle parter i et samarbejde løfter målet om, at alle elever skal nå så langt som muligt!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ