Formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF Bjørn Hansen følte sig lyttet til, da partnerskabet omkring folkeskolen genoptog sine møder i aftes.

Antorini henter input til forhandlinger fra skolens parter

I aftes genoptog børne- og undervisningsminister Christine Antorini partnerskabsmøderne med folkeskolens interessenter. Målet var at diskutere den del af regeringens reformudspil, der handler om aktivitetstimer og forenkling af Fælles mål.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi argumenterede jo for, at man taler om aktiviteter i sammenhæng med undervisningen i stedet for skemalagte aktivitetstimer", fortæller formand for DLF's skole- og uddannelsespolitiske udvalg Bjørn Hansen.

Partnerskabsmøder skudt i gang i dag

For ham er det vigtigt at se undervisningen i en sammenhæng, hvor der er tid til praktiske aktiviteter i sammenhæng med det faglige indhold  og de mål, der skal nås. Han har selv undervist i biologi: 

"Selvom eleverne var med på, at vi inddrog frikvarteret, så kunne vi kun lige nå ned til vandhullet eller åløbet, gennemføre et enkelt forsøg og nå tilbage igen på et biologimodul på halvanden time. Tænk, hvis vi havde haft mulighed for at bruge hele formiddagen", siger Bjørn Hansen.

Bjørn Hansen oplevede, at Christine Antorini lyttede, og at lærernes synspunkter kommer med videre til de forhandlinger om folkeskolereformen, som hun gennemfører i øjeblikket.

Forenkling af Fælles mål

På dagsordenen stod også en forenkling af Fælles mål.

"Jeg oplever, at forældre, lærere, elever og KL har en meget forskellig opfattelse af Fælles mål og den rolle, de spiller. I dag er de jo skrevet som undervisningsmål og er derfor lærernes arbejdsredskab, og så er det læreren, der opstiller læringsmål for den enkelte elev. Men det er tydeligt, at der er behov for en diskussion af, hvordan målene kan tydeliggøres", siger Bjørn Hansen.

På nuværende tidspunkt er der planlagt, men ikke datosat, yderligere tre møder i partnerskabet, sideløbende med de politiske forhandlinger af regeringens udspil til en folkeskolereform.