I en inklusionstid har det stor betydning, at der ikke er for mange elever i klasserne – derfor blev Niels Prahl fra Holmebækskolen glad, da han så DLF-annoncen i 
sin morgenavis.

Lærere for en bedre folkeskole

60.000 lærere var inviteret til møde i faglig klub i torsdags for at give deres bud på, hvad der skal til for at skabe god skole.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Endelig«. Sådan tænkte lærer på Holmebækskolen i Herfølge Niels Prahl, da han torsdag morgen åbnede Politiken og så en helsidesannonce fra Danmarks Lærerforening. I annoncen kom læreren Line med budskabet om, at lærerne kunne lave bedre skole, hvis der var maksimum 24 elever i klassen.

»Det var på tide«, siger Niels Prahl, da han om eftermiddagen sammen med omkring 30 lærere møder op til møde i faglig klub på skolen. »Vi bliver nødt til at få en stemme i debatten, så vi ikke bare bliver kørt over«.

Landsdækkende møde

Det er ikke kun lærerne på Holmebækskolen, der er samlet til møde med deres tillidsrepræsentant. Over hele landet har DLF kaldt lærerne til møde for at få deres bud på, hvad der skal til for at skabe en god skole.

»Det er den største fælles manifestation i foreningens historie«, siger tillidsrepræsentanten Henrik Jensen. Han klikker på musen, og på smartboard-skærmen i kantinen toner DLF-formand Anders Bondo frem.

»Lige nu sidder der tusindvis af lærere rundt om i hele landet og holder møde. Det har vi aldrig nogensinde prøvet før i DLF - men det er også en helt ny situation, vi står over for med en ny folkeskolelov. Vi står over for en lov, der vil have konsekvenser for os alle sammen«, siger Anders Bondo og opfordrer lærerne til at engagere sig.

Klare budskaber i pæn indpakning

DLF's kampagneønsker til en god skole er klare: Færre elever i klasserne, en plan for og støtte til inklusion, alle elever skal have det vejledende timetal, og alle elever har ret til en lærer, der er uddannet i det linjefag, han underviser i.

Folkeskolen må ikke blive udvandet

»Vi ønsker en debat om, hvad en reform skal indeholde, hvis målet er dygtigere elever og styrket forældreopbakning til folkeskolen. Jeg er helt klar over, at kommunernes massive besparelser på folkeskolen, der blandt andet har medført en reduktion i antallet af lærere på hele ti procent, har stor betydning for mulighederne for at give eleverne den bedst mulige undervisning. Det vil vi naturligvis inddrage i drøftelserne med ministeren, men med denne kampagne fokuserer vi på, hvilke reformtiltag der skal til for at styrke folkeskolen«, siger Anders Bondo, som sidder klar til at svare på spørgsmål fra lærerne. Under mødet modtager han 75 mails.

Der er lagt op til debat i kantinen på Holmebækskolen.

»Det er pæne kampagnebilleder, men på en eller anden måde er der ikke rigtig bid i det«, siger en lærer. Og lige præcis billederne i kampagnen får mange ord med på vejen. Ikke bare på Holmebækskolen i Herfølge, også på DLF's Facebook-side.

»Hvad sker der lige for de døde dyr i baggrunden?« skriver Lasse Remmar på DLF's Facebook-side og tilføjer: »God kampagne - men hvor er alle de digitale undervisningsmidler ... Skift billederne i kampagnen ud med nogle, der viser den moderne folkeskole«.

»Der kan være mange holdninger til det visuelle i en kampagne«, lyder svaret fra DLF's kommunikationschef Jenny Bøving Arendt. »Vi har allieret os med et professionelt bureau. De har været meget opmærksomme på, at kontrasten mellem de yngre lærere og det gammeldags miljø giver et godt blikfang. Det kunne lige så godt have været moderne undervisningsmiljøer, men et smartboard har ikke samme signalværdi. Jeg synes, vi har nogle flotte annoncer, og vi har altovervejende fået gode tilbagemeldinger«.

Ideer i spil

I kantinen på Holmebækskolen flyder ideerne mellem lærerne. Man kunne lave projekt med eleverne om, hvad deres gode skole er. Man kunne klistre skolen over med egenproducerede annoncer og også sætte nogle i Brugsen og på pizzeriaet. Enkelte lærere vil skrive debatindlæg. Nogle ideer skydes ned, andre lover tillidsrepræsentanten at tage med i kredsen. De fleste er enige om, at forældrene skal inddrages.

Og selv om nogle lærere på Holmebækskolen er lidt frustrerede over, at der ikke bliver sat nogle tiltag i gang lige nu og her, er de fleste glade for at blive involveret.

Niels Prahl har scannet videoen, hvor læreren Line fortæller om, hvorfor det vil gavne skolen, at der er maksimum 24 elever i klassen, ind på sin mobiltelefon.

»Men hvordan viser jeg den?« spørger han og taster prøvende på telefonen efter mødet.