Læseklub er månedens gode eksempel

På Vallensbæk Skole hjælper de ældste elever de yngste med at læse. Det har gjort både de store og de små elever til bedre lærere og skabt venskaber på tværs af alder. Læseklubben "Helle for at være god til at læse" er månedens gode eksempel.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ti store og ti små elever har på Vallensbæk Skole gennem to måneder læst børnebøger og spillet spil i læseklubben "Helle for at være god til at læse". I fire timer om ugen har de ældste elever på den måde hjulpet de yngre med at blive gode læsere. Og som en ekstra bonus har projektet skabt venskaber på tværs af alder og klasser.

Formålet med læseklubben er at give de yngste elever lyst til at læse i en tidlig fase af deres læseudvikling blandt andet ved at høre gode historier. De får samtidig stimuleret deres sprog og ordforråd. For de store elevers vedkommende bliver de dygtigere til at læse højt. Undervisningsminister Bertel Haarder glæder sig over projektet.

"Det er et fremragende initiativ, der er taget på Vallensbæk Skole. At kunne læse er forudsætningen for at følge med i skolens fag og vigtigt for at klare sig på arbejdsmarkedet. Læseklubben giver ikke bare dygtigere børn, men også gladere børn, fordi de gennem projektet lærer hinanden godt at kende. Jeg glæder mig til at besøge skolen snarest", siger han.

Bondo: Giver de bedste muligheder

Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, fremhæver, at læseklubben er en gevinst for hele skolen.

"Her er endnu et eksempel på initiativrige lærere og pædagoger, der med deres engagement giver deres elever de bedste muligheder for at klare sig godt fagligt og socialt. Både de og eleverne har stor glæde af initiativet", siger han.

Læseklubben tilbydes elever, der har brudt læsekoden, og har brug for at træne den svære kunst med en voksen. Den er således ikke en erstatning for støtteundervisning. De yngste elever bliver udvalgt af deres dansklærer i samarbejde med deres forældre og bliver hver hjulpet af en ældre elev.

Eleverne fra 8. og 9. klasse skal ansøge om at blive læsevenner, og bliver ansat på kontrakt og aflønnet for deres arbejde af Vallensbæk Kommune. Sidste kuld læsevenner blev over fire eftermiddage forberedt på opgaven gennem kurser i børnelitteratur, højtlæsning, børns læseudvikling samt undervisning i at være rollemodeller for yngre børn.

Venskaber i fagligheden navn

Skoleleder på Vallensbæk Skole, Annette Belling, fremhæver, at læseklubben har været omgivet af begejstring og glæde.

"Vi fortsætter projektet. Dels fordi det har haft en meget positiv effekt. Dels fordi ældre som yngre elever og deres forældre har efterspurgt det. Ud over at gøre børnene til bedre læsere, er læseklubben også med til at løse konflikter ved, at vi skaber venskaber i faglighedens navn. Det, der binder skolen sammen, er jo måden, vi er i stand til at skabe relationer på", siger hun.

Evalueringen af projektets første runde viser, at alle involverede har haft stor glæde af det. Forældre til de yngste elever fortæller blandt andet, at deres børn blev mere sikre læsere og i perioden læste flere bøger hjemme end normalt.

Månedens gode eksempel udpeges af Undervisningsministeriet og DLF. Både for at skabe et positivt billede af det engagement, der bærer folkeskolen, men også for at gøre det muligt for skolerne at drage nytte af andres succeser. Af den grund bliver alle ansøgninger lagt frem på Undervisningsministeriets hjemmeside.

Læs mere

www.uvm.dk

www.vallenbaekskole.dk