Med fjernundervisningen kan elever og lærere fra de tre skoler kommunikere med hinanden på skærme i lokalet

Fjernundervisning gavner elever på ø-skoler

Tre skoler har testet et it-baseret fjernundervisningssystem, hvor eleverne på skolerne blev undervist af én lærer og lavede gruppearbejde på tværs af skolerne. Fjernundervisningen gav nye muligheder til skolerne og gavnede eleverne, så nu laver de endnu et fælles projekt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På tre af landets skoler er der indrettet et fjernundervisningslokale. På en af skolerne står læreren fysisk ved et smartboard - på de to andre skoler kan eleverne se læreren, og de øvrige skolers elever, på skærme i lokalet. Undervisningen foregår med smartboards, som alle viser det samme som det, læreren står og underviser med.

For små til at dække undervisningskompetencer Fjernundervisningsprojektet stammer fra Anholt Skole, hvor de et skoleår med stor succes indførte fjernundervisning i engelsk. Baggrunden for projektet var, at skolen var lille og derfor havde svært ved at sikre undervisningskompetence til alle fag og klassetrin

Det førte senere til et pilotprojekt i engelskundervisningen på Anholt Skole, Voldby Skole og Sejerø Skole. De tre skoler er nu igen på vej med et nyt fjernundervisningsprojekt, denne gang i naturfagene.

Skoleleder på Sejerø Skole Karsten Hillersborg er glad for fjernundervisningsprojektet. Den lille ø-skole har kun 22 elever, så antallet af undervisere er stærkt begrænset. Men fjernundervisningen kan rette op på manglen på undervisningskompetence.

"Vores skole er for lille, til at vi kan have linjefagsuddannede i alle fagene. Derfor manglede vi lærere med undervisningskompetence til nogle fag, og der har det virket rigtig godt at have et samarbejde med de andre skoler. Vi deler vores resurser, så eleverne får den bedst mulige undervisning", siger han.

Fjernundervisningen differentierer For eleverne på den lille skole er elevrelationerne få, og de er ikke vant til at samarbejde med mange andre elever i fagene. Gennem fjernundervisningen får eleverne kontakt til jævnaldrende fra de andre skoler. Differentieret undervisning kommer desuden mere i fokus, fordi eleverne samarbejder med andre på samme niveau som dem selv.

"Det er rigtig godt for eleverne at opleve, at der findes andre på samme niveau - hvad enten det er de dygtige eller de knap så dygtige elever. Pludselig bliver de udfordret mere i undervisningen, og især teknikken får også de svage elever til at deltage mere. Jeg synes, det er et rigtig spændende projekt, og jeg tror, det er fremtiden for landets små skoler - og især ø-skolerne", siger Karsten Hillersborg.