Debat

Dagen, hvor vi blev (bonde) fanget

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er noget i luften. Kåd fuglekvidder, spirende og blomstrende forårsbebudere som vintergæk, erantis og krokus. Var man ikke blevet (bonde)fanget den 26. november 2007, havde foråret også spiret og blomstret herinde i vores kammer til glæde for elever og undervisning.

Den dag offentliggjorde Undervisningsministeriet de centralt stillede krav til mundtlige prøver. Konsekvenserne stod som tydelig skrift på væggen: Endnu en tvungen ubetalt ekstraopgave skal udføres, da prøvefagene bekendtgøres i sidste øjeblik. En omfattende og tidskrævende arbejdsproces, som ikke kan udføres i sidste øjeblik.

Til hvert af prøvefagene kristendom, historie og samfundsfag skal i gennemsnit findes 60 tekster. Til hver af de 60 tekster skal stilles mindst fire skriftlige spørgsmål af læreren. Til de tre fag skal findes 180 tekster og stilles 720 skriftlige spørgsmål. Hertil kommer varetagelsen af for eksempel dansk, matematik og engelsk. Du kan nemt komme op på 800 spørgsmål, som skal rummes ved siden af den daglige undervisning og lærerarbejdet. Det er ulige og urimelige arbejdsvilkår.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Som professionelle lærere vil vi fortsat gerne bevare fagligheden og kvaliteten i arbejdet. Med dette for øje er det vigtigt at erkende, at de vilkår, lærerne med prøvefag bydes, er ulige. Der er blandt andet prøverne til forskel. Fagligheden og kvaliteten er på forhånd udhulet, da der ikke er afregnet for arbejdet til prøver og prøveafvikling - endsige det store rettearbejde, der er i overbygningen.

Vi beder om:

At DLF erkender, at vilkårene for lærerarbejdet er ulige, og der ikke er ligeløn, da arbejdet som udgangspunkt ikke er lige.

Dækkende centrale akkorder til de centralt stillede opgaver.

At det faktuelle arbejde med prøverne, som vi er tvunget til at lave, aflønnes, uanset om de udtrækkes eller ej.

Dækkende tid og aflønning for rettearbejde og evaluering, herunder rettereduktion.

At DLF, hvis solidariteten inden for lærerarbejdet skal bevares, overvejer, hvad solidaritet og ligeløn er og betyder - også for lærere med afgangsklasser, rettearbejde og prøvefag.