Debat

Hvordan man forbedrer vilkårene for truede arter

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I rammerne for »Regeringsgrundlaget 2020 - for et Danmark der står sammen« redegøres der for, hvordan man kan sikre, at truede arter bevares og udvikles, så der opnås mangfoldighed og bæredygtighed til gavn for velfærden og menneskers trivsel i Danmark. Når jeg tænker på de cirka 3.400 børnehaveklasseledere, der er i folkeskolen, vil jeg ikke betegne os som uddøende, men som en sårbar/moderat truet art.

Når arter indgår i kategorien truede arter, bliver der iværksat projekter, der har til formål at forbedre mulighederne for artens fortsatte eksistens (eksempelvis er fisken snæblen en truet art. Der er iværksat projekter til 105 millioner kroner for at sikre dens fortsatte eksistens. Fordi snæblen er en del af hele den natur, den lever i).

I forbindelse med den megen omtale af børnehaveklasseledernes truede eksistens i den danske folkeskole vil vi opfordre Ministeriet for Børn og Undervisning til ikke at afskrive, men til at opskrive børnehaveklasselederne ved at iværksætte et efteruddannelsesprojekt, hvor børnehaveklasselederne kan opnå øgede kompetencer inden for deres pædagogiske praksis. Det for at sikre, at det fundament for læring, der bliver lagt i overgangen fra børnehaven til skolen, styrkes til gavn »for et Danmark, der står sammen«. Dette projekt skal sikre denne arts udviklingsmuligheder, så børnene fortsat mødes der, hvor de er nået til i deres modnings- og læringsproces, og sikre at der opnås mangfoldighed, variation og inklusion i børnenes møde med den danske folkeskole.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Projektforslag: »Pædagogisk modul for børnehaveklasseledere«. Anslåede projektomkostninger: cirka 3.400 børnehaveklasseledere x efteruddannelse = bæredygtig skolestart til gavn for menneskers trivsel i Danmark.

Jeg vil bringe en stor tak til Kåre Sørensen, Århus Lærerforening, for artiklen i Folkeskolen nummer 10/2012 om børnehaveklasselederens eksistens i 100 år.