Anmeldelse Læsning
0   229

Læsenøglen 1A, 1B, 2A, 2B, 3, lærervejledning

Undervisning i læsestrategier kan hjælpe elever, der har problemer med læsning

Læsenøglen 1A, 1B, 2A, 2B, 3, lærervejledning

Fakta


Titel
Læsenøglen 1A, 1B, 2A, 2B, 3, lærervejledning

Forfatter
Kirsten Jakobsen


Hvert hæfte: 24 sider, 67,50 kroner Læsenøglen med lyd: skolelicens for et år: 437,50 kroner, se www.gyldendal-uddannelse.dk Lærerhæfte: 32 sider, 173,75 kroner

Type
Hæfte

Forlag
Gyldendal

Undervisning i læsning er nok den mest centrale disciplin, der arbejdes med i skolen. De elever, der har vanskeligheder med det at læse, har brug for tidlig og kvalificeret hjælp. Med dette spændende, nye undervisningsmateriale får læreren en god mulighed for at gå i dybden med læseprocessen.

Artiklen fortsætter under banneret

"Læsenøglen" er et differentieret undervisningsmateriale i de grundlæggende læsestrategier. Det er beregnet til de elever i 2.-5. klasse, der har brug for at styrke læseprocessen. Det består af fem elevhæfter og et lærerhæfte samt en digital udgave.

I "Læsenøglen 1A og 1B" skal eleven lære at bruge "de ydre ledetråde". Han skal bruge det, han ved om teksten, vurdere, om sætningen lyder rigtigt, og om teksten giver mening. I "Læsenøglen 2A og 2B" arbejdes der med "de indre ledetråde". Eleven skal lære at sætte bogstavlyde sammen til ord, dele ord i stavelser eller orddele og genkende ord eller dele af et ord. Der arbejdes med det samme stof i A- og B-hæfterne, men A-hæfterne er de letteste. I "Læsenøglen 3" skal eleven lære at sætte fokus på egen brug af læsestrategier. Der arbejdes med brugen af flere læsestrategier.

Digital udgave findes på forlagets hjemmeside - adgang via skolelicens. Her gengives alle fem hæfter, og det er muligt at få instruktioner og tekster læst op både på ord- og sætningsniveau. Derved kan elever med læsevanskeligheder koncentrere sig bedre om selve arbejdsprocessen. Det er ikke muligt at skrive i den digitale udgave.

Lærervejledningen beskriver materialet og dets anvendelse. Den indeholder både teori og især en række gode eksempler på undervisningspraksis. På side 22 findes et skema til iagttagelse af læsning. Det kan også downloades fra forlagets hjemmeside.

Eleverne arbejder ikke på egen hånd med elevbøgerne, men i tæt dialog med læreren. Læreren viser, hvordan der arbejdes med den enkelte læsestrategi, før eleven går i gang.

Både de korte og de længere tekster i elevbøgerne er gode og relevante. De tilhørende opgaver tydeliggør de teorier, der arbejdes med.

Dette materiale giver et særdeles kvalificeret bud på, hvordan elever med læsevanskeligheder kan lære at anvende forskellige læsestrategier. Det er et flot nyt materiale, der anbefales til brug i både dansk- og specialundervisningen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.254 andre er allerede tilmeldt