0   165

Balancen mellem resurser og opgaver skal være okay

Der er intet modsætningsforhold mellem den professionelle lærer og det at kræve balance mellem krav og resurser. Det er to sider af samme sag. Balancen skal være til stede for hver enkelt lærer, hvert team og hver skole. Det er måden at styre rummeligheden på: Vi vil gerne undervise alle elever, men det kræver, at resurserne er til stede. Kan de ikke findes, må balancen sikres ved, at opgaver fjernes. Elever med store vanskeligheder må for eksempel flyttes til andre undervisningstilbud.

Samværet med eleverne og friheden til selv at tilrettelægge udviklende undervisningsforløb er kronjuvelen i lærerarbejdet, når vi selv vurderer det. Mange andre vil gerne bestemme, hvad der skal undervises i hvornår, men nationale test og centrale bindinger om, hvornår vi skal gøre hvad, virker ikke. Det er os, der er eksperterne. Det er os, der i fællesskab skal vælge de relevante undervisningsværktøjer - herunder test. Og vi skal sammen med vort team kunne råde over den del af vores arbejdstid, der ligger uden for undervisningen. Det - samt den nødvendige tid til forberedelse - skal en ny arbejdstidsaftale sikre. Det fordrer god og visionær skoleledelse med fokus på værdierne i lærerarbejdet. KL vil have en ny arbejdstid for lærere, hvor ledelsen alene skal bestemme. Det skal vi afvise. KL's forældede ledelsessyn skal ikke slå igennem i folkeskolen.

Artiklen fortsætter under banneret

Folkeskolen er en investering i fremtidens samfund. Kvalitet i arbejdet, arbejdsmiljø, sygefravær og medarbejdertilfredshed skal være parametre i den kommunale økonomi. Lærernes prestige skal øges. Det skal ske via højere løn, længere grunduddannelse og bedre efter- og videreuddannelse. Jeg arbejder med lærernes psykiske arbejdsmiljø. Jeg ved, at netop disse områder skal i fokus de kommende år.

Kandidat Henrik Billehøj, 4690 Haslev, Kreds 601. suppleant, Erik Bjørn Hansen, 4300 Holbæk, Kreds 52 2. suppleant, Karen Sørensen, 4540 Fårevejle, Kreds 53 Stillere Thyge Pind, kr. 60 . Conni Lund Jæger-Hansen, kr. 60 . Marianne Birch, kr. 60 . Mona Christensen, kr. 60 . Betina Vendel Elmdam, kr. 52 . Pia Nørfort, kr. 52 . Lene Thiemann, kr. 52 . Carsten Bech Sørensen, kr. 52 . Jonna Rolvung, kr. 60 . Erling Rasmussen, kr. 52 . Kirsten Gjelstrup, kr. 52 . Martin Mogensen, kr. 52 . Mogens Larsen, kr. 50 . Niels Ove Rysager, kr. 50 . Dorte Lindblad Pedersen, kr. 50 . John Hansen, kr. 50 . Erik Thomsen, kr. 50 . Elin Mortensen, kr. 52 . Per Thymann, kr. 52 . Grethe Funch Pedersen, kr. 51 . Steen Nielsen, kr. 51 . Marianne Faartoft, kr. 51 . Lisbeth Tamstorf, kr. 51 . Birgit Hvitnov, kr. 54 . Per Toft Haugaard, kr. 54 . Erling Clausen, kr. 54 . Anne Birte Jensen, kr. 54 . Erling Jensen, kr. 54 . Karin Bergman, kr. 54 . Lisbeth Jensen, kr. 54 . Leif Borregaard Hansen, kr. 54 . Ib Mathiesen, kr. 54 . Lisbet Rasmussen, kr. 54 . Jørgen F. Rasmussen, kr. 54 . Kirsten Schwartz, kr. 51 . Arne Mikkelsen, kr. 51 . Jens Rohrberg, kr. 52 . Carsten Bengtsson, kr. 52 . Henriette Lehrmann Eriksen, kr. 53 . Anita Madsen, kr. 53 . Birger Prehn, kr. 53 . Elsebeth Henriksen, kr. 53 . Lisbet Drejer, kr. 53 . Hans Ole Hansen, kr. 53 . Birte Winder, kr. 53 . Viggo Kjær, kr. 53 . Tommy Christiansen, kr. 52 . Annette Volfing Højager, kr. 52

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.421 andre er allerede tilmeldt